OCR
DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G — Mi történik itt? — Jelentem, a százados elvtárs fel akart mászni a falra, de nem sikerült neki. (Moldova 1988:160) Itt új téma következik, semmi utalás arra, hogy a hihetetlen esetnek bármi következménye lett volna. Ismétlem: az adatközlő azt állította, hogy egy rendőr megverte felettesét (8 napon túl gyógyuló sérülés elképzelhető), aki törvénytelennek talált intézkedése miatt le akarta tartóztatni, majd a jelenet végén megjelenik , a kapitány" is — de nem történik semmi. Viszont ugyanezt a rendőrt son késébb lefokoztak, mert egy bandat szétvert azzal a ,,pajszerral,”*°* amivel 6k támadtak neki. , Később persze újra előléptettek" — fejezi be a bekezdést, amelyet egyébként ezzel a mondatrésszel kezdett: , Soha nem kaptam jutalmat..." (Moldova 1988:160-161) Majd a mar idézett elvi nyilatkozat: , Mindegy. Ha ezerszer kellene megvédeni a munkashatalmat, megvédeném nem ezerszer, de szazezerszer.” (Moldova 1988:161) Moldova ,nem vitatkozom a riportalanyaimmal, én csak leírom, amit mondanak”-attitüdje s egyrészt riportkönyveinek egyik legnagyobb erőssége: a kor közgondolkodásának olyan gyöngyszemeit nyújtja, amelyet, paradox módon, egy kicsit igényesebb szerző egyszerűen nem lett volna képes összeszedni (vagy ha beléjük botlik, akkor sem biztos, hogy képes lett volna leírni azokat); s másrészt éppen ez műveinek leggyengébb pontja is: elfedi a szerző felületességét és társadalomtudományos ismereteinek hiányosságát. Vagy inkább teljes hiányát. Olvassuk például ezt a szakmai beszélgetést az író és egy baracskai nevelő között: — Van valamilyen magyarázat arra, hogy lesz valaki bűnöző? — kérdezem a nevelőt. — A modern lélektan szerint már nem azt kell vizsgálni, hogy valaki miért lesz bűnöző, hanem azt, hogy miért nem. Szerintünk a bűnöző csak azt követi el, amit az átlagember is szeretne, de nem mer. (Moldova 1988:240-241) Moldova felületessége és/vagy tudatlansága főleg ott ütközik ki, amikor számokkal próbálja mondandóját alátámasztani. Talán a legjobb példa:?"" 364 Feszítővassal. 365 És egy plusz példa: egy interjúalanya állítólag azt mondta, hogy , nyolc elemit" végzett az 1930as években. Talán ő mondta rosszul, de az író, úgy látszik, nem volt tisztában azzal, hogy amíg létezett ez az iskolatípus, addig az elemi maximum hat évig tartott, de négy év után iskolatípust