OCR Output

DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G

— Mi történik itt?
— Jelentem, a százados elvtárs fel akart mászni a falra, de nem sikerült neki. (Mol¬
dova 1988:160)

Itt új téma következik, semmi utalás arra, hogy a hihetetlen esetnek bármi kö¬
vetkezménye lett volna. Ismétlem: az adatközlő azt állította, hogy egy rendőr
megverte felettesét (8 napon túl gyógyuló sérülés elképzelhető), aki törvényte¬
lennek talált intézkedése miatt le akarta tartóztatni, majd a jelenet végén meg¬
jelenik , a kapitány" is — de nem történik semmi. Viszont ugyanezt a rendőrt

son

késébb lefokoztak, mert egy bandat szétvert azzal a ,,pajszerral,”*°* amivel 6k
támadtak neki. , Később persze újra előléptettek" — fejezi be a bekezdést, amelyet
egyébként ezzel a mondatrésszel kezdett: , Soha nem kaptam jutalmat..." (Mol¬
dova 1988:160-161) Majd a mar idézett elvi nyilatkozat: , Mindegy. Ha ezerszer
kellene megvédeni a munkashatalmat, megvédeném nem ezerszer, de szazezer¬
szer.” (Moldova 1988:161)

Moldova ,nem vitatkozom a riportalanyaimmal, én csak leírom, amit

mondanak”-attitüdje

s egyrészt riportkönyveinek egyik legnagyobb erőssége: a kor közgondolko¬
dásának olyan gyöngyszemeit nyújtja, amelyet, paradox módon, egy kicsit
igényesebb szerző egyszerűen nem lett volna képes összeszedni (vagy ha
beléjük botlik, akkor sem biztos, hogy képes lett volna leírni azokat);

s másrészt éppen ez műveinek leggyengébb pontja is: elfedi a szerző felüle¬
tességét és társadalomtudományos ismereteinek hiányosságát. Vagy inkább
teljes hiányát.

Olvassuk például ezt a szakmai beszélgetést az író és egy baracskai nevelő között:

— Van valamilyen magyarázat arra, hogy lesz valaki bűnöző? — kérdezem a nevelőt.
— A modern lélektan szerint már nem azt kell vizsgálni, hogy valaki miért lesz bű¬
nöző, hanem azt, hogy miért nem. Szerintünk a bűnöző csak azt követi el, amit az

átlagember is szeretne, de nem mer. (Moldova 1988:240-241)

Moldova felületessége és/vagy tudatlansága főleg ott ütközik ki, amikor számok¬
kal próbálja mondandóját alátámasztani. Talán a legjobb példa:?""

364 Feszítővassal.

365 És egy plusz példa: egy interjúalanya állítólag azt mondta, hogy , nyolc elemit" végzett az 1930¬
as években. Talán ő mondta rosszul, de az író, úgy látszik, nem volt tisztában azzal, hogy amíg
létezett ez az iskolatípus, addig az elemi maximum hat évig tartott, de négy év után iskolatípust