5. AZ ELBUKÁSOK KORA. A MAGYAR PROTOSZOCIOLÓGIA 1938 És 1948 KÖZÖTT
A fent idézett montreaux-i levelet Erdei azzal folytatta, hogy másnap Bernben,
.. számomra rögtön kiderült, hogy igen, a polgári szféra lakosának története van.
Számontartott és bogozott előzménye, s nekünk, parasztoknak csak múltunk van.
Az, amit a néprajzi múzeumok bemutatnak a csukcsokkal és az emberevőkkel együtt.
Most vagyunk a néprajzból kiemelkedés grádicsán [kiemelések tőlem - D. Cs.], s valé
felemelkedésünkhöz forradalom kell!
Hozzáveendő, hogy nyugaton nincsenek parasztok. Így, ahogy mondom: ők föld¬
művelő iparosok. Elgondolhatod, milyen rettenetes izzással loholtam az állomásra a
, múzeumi szemle" után, s hogy csikorgattam a fogam. És ekkor csuda történt: így, ahogy
írom, csoda! [kiemelés az eredetiben — D. Cs.] Az egyik kirakat tele volt kisebb-nagyobb
Breughel kepekkel. [...] S megenyhülten mentem az állomásra, s minden, amit a kegyet¬
len élmények szántottak lelkemben, a mű által elboronáltatott és szép sorjában keltek
ki az én igazi szülött csemetéim: az igazságnak a látása és az üdvösségre vezető akarat
eligazodása. Ez volt a csuda öcsém, óh Brueghel én piktorom, s óh egyetlen öcsém én
szoborfaragóm! Ti ketten mindentől megmentetek engem és visszaadjátok a napot szá¬
momra! Az igazság látása és az akarat eligazodása pedig rövidesen ekképpen áll: hogy a
paraszt nemcsak osztály, hanem egy különb ország, azt itt tudtam meg végérvényesen.
IA parasztság] nem akar tovább proletár és paraszt maradni [kiemelés tölem - D.
Cs.].?? Már fegyver a szó, ha kimondja, mellyel polgári sorsért verekszik. Nyugaton
ez egyik sem feszülő energia. Itt nincs úgy öntudatos paraszt és proletár. S amit itt
Erdei fent idézett költői szavait ,prózává" fordítva: még a (mindennapi?) esztétikai élményektől
való megfosztottságáért is a parasztságot elnyomó társadalmi rendet okolja. Ha ez túlértelmezésnek
tűnik, akkor érdemes összevetni egy, az édesapjának írt levele részletével (1936. január 14.): , Az
én kinyilatkoztató élményem abból folyt, hogy én minden egyéni felszabadultságom ellenére is
paraszt vagyok. [...] ...az én egyéni életem annyira hozzákötött minden szálával a parasztkeretekhez,
hogy minden tudományom ellenére nem is rendelkezem azokkal az eszközökkel, melyekkel nem
parasztul lehet élni. ...itt kellett megtudnom, hogy számomra a világ ragyogóbb fele örökre el
van tiltva, mert én véremben vagyok megkötve s örök szolgálatra rendelve. Paraszt vagyok! [...
Paraszt vagyok, s ezért tilalom védi előlem a fölszabadult s önmagáért tündöklő életet. [...] Ez
a parasztsors. Ezért értem most már a lázadást, és ezért fogom fel teljes mélységében édesapám
lázadását..." (idezi Huszär 2012:122-123)