Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000029/0000

A magyar kiejtés tanítása

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Gyöngyösi Lívia, Kampó Ildikó, M. Pintér Tibor
Title (EN)
Teaching of Hungarian Pronounciation
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000029/0077
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 78 [78]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000029/0077

OCR

2. A FONETIKA TANÍTÁSA, TÍPUSFELADATOK, GYAKORLATOK Cs — ez a két betű együtt hozza létre azt a hangot, ami az ukrán 4 hangnak felel meg. Pl: kacsa, macska, csap, csokoládé, cserép Sz — ez a két betű hozza létre a hangot, amely az ukrán c hangnak felel meg. Ez a megfelelés gyakran okoz írásban zavart is, mert nagyon sokszor sz helyet c-t írnak, s olvasáskor is előfordul, hogy ahol magyar c betűt látnak, azt sz-nek ejtik. Pl: szalma, száll, szél, szól, szem, szép Zs - ez a két betű együtt alkotja az ukrán 3Kk hangot. Pl: zsák, zseb, rízs, zsír, rózsa, mazsola Gyakran előfordul, hogy a magyar nyelvben mássalhangzókettőzés áll a szóban, ami az ukránban jóval ritkább, így gyakran ezt sem érzékelik hallás alapján. Pl: varr, toll, forr, itt, ott, hall, sakk. S nem utolsósorban a kétjegyű betű duplázódása. Pl: meccs, meggy, pettyes, mennyi, dinnye. Ez azért is nagyon nehéz számukra, mert gyakran ezeknek a szavaknak van szimpla kétjegyű mássalhangzós párja is. Pl: megy-meggy, szal-szall, hal-hall, halom-hallom, halott-hallott 2.4. ÁLTALÁNOS FELADATOK, GYAKORLATOK Néhány gyakorlat- és feladattípus: A) Hangidőtartam felismerése: szópárok hosszú—rövid magánhangzókkal. 1. Egyszerű tollbamondás, csak szavakkal. 2. Lehet ez kártyák kiosztása az adott magánhangzópárokkal, felolvasás alapján felismerni és felmutatni azt, amelyiket hallják a szóban. . Ugyanez írásban, leírni azt, amelyiket hallják. 4. Esetleg bármilyen egyezményes jel (pl. kopogás vagy tapsolás, két különböző tárgy felmutatása) alapján elkülöníteni, hogy hosszú vagy rövid magánhangzót hallanak. 5. Hiányos szöveg pótlása, eldöntendő, hogy rövid vagy hosszú magánhangzó hibázik. Qo B) Két hang differenciálása: 1. Szavak, mondatok, mondókák felolvasása, ismétlése. 2. A két differenciálandó hangot tetszőleges váltakoztatással olvassuk fel többször egymás után, ezt kell leírniuk a tanulóknak. «77 «

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
844.77 KB
Permalink to jpg
022_000029/0077.jpg
Permalink to ocr
022_000029/0077.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu