döntésre, és kellő ellensúlyt tud képezni az egyszemélyi vezetéssel és az esetleg
ott összpontosuló hatalommal, illetve aműködés bürokratizálódásával szemben.
Számolni kell azonban azzal is, hogy eműködés nehézkes, épp az alapos előkészítés
érdekében a gyors reagálást igénylő ügyekben — szemben az egyszemélyi vezetővel
— intézkedésre nem alkalmas, ha túl sok operatív ügy kerül hatáskörébe, lényegében
formálissá válik működése, mert az előterjesztő akarata érvényesül, ezzel a döntés
nála marad, a felelősség viszont nem." Az egyszemélyi vezető esetében az intéz¬
kedés — ha csak a felelősségáthárítás eszközeivel nem élt (akár más vezetők, akár
testületek bekapcsolása útján) — és a felelősséget megalapozó magatartás, illetve az
intézkedés vagy mulasztás és annak következménye közötti ok-okozati összefüggés
tisztán kimutatható." Nem vitásan látható ez a testületi döntések esetében is, de
ugyanez a testületi tagok felelősségéről már nem mondható el. Különösen igaz ez a
sklasszikus" felsőoktatási intézményi testületekre, a szenátusra és a kari tanácsra.
Ennek jelentős részben a döntéshozatal sajátos rendje is oka. A közigazgatásban
működő testületek esetében általában feszes eljárásrenddel találkozunk, azaz
nem csupán az összehívás, a napirend, a határozatképesség és határozathozatal
rendje, hanem például a tanácskozás részletszabályai is szigorú keretek között
érvényesülnek, a szabályos előterjesztést — gyakran időkeretbe szorított — álta¬
lános és részletes vita követi, a módosító indítványok csak írásban, de legalábbis
szövegszerűen terjeszthetők elő, az előterjesztő a vitát részletes, a hozzászólásokra
reflektáló válasszal zárja le (és ez valóban le is zárja a vitát), valamint a zárószavazás
ezt követően, e szakasztól elkülönülten kerül lefolytatásra. Látható, hogy milyen
jelentős a különbség a kollegiális testületek ,őseként" is definiálható római szená¬
tus minimálisan formalizált működéséhez képest." A felsőoktatási intézmények
testületeinél különösen szembetűnő e két típus működési elemeinek kombinációja.
Ugyan a római szenátushoz képest jelentősen formalizáltabb a működés, azonban
a vita és a döntés megalapozásának módja sok tekintetben közelebb áll hozzá, mint
egy önkormányzati testületi vagy akár országgyűlési eljáráshoz. Bár az egyetemi,
főiskolai testületekben nincsenek frakciók, de közismert, hogy a hallgatói önkor¬
mányzat gyakran tömörül — a kari érdekektől független — egységes platformba,
miközben az oktatók-kutatók és gyakran az egyéb munkakörben foglalkoztatottak
testületen belüli , mozgását" elsősorban kari identitásuk determinálja. Ebben a
közegben kézenfekvő, hogy kialakul az a dinamika, amelyben a döntés az ókori
Róma szenátusában a mértékadó szenátorok véleménye mögé sorakozásával jött
létre, illetve működik az a mechanizmus is, amelyben egy vita gyakran soha nincs
befejezve, mert az utolsó hozzászólás képes újranyitni lezárt (vagy annak gondolt)