262 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN
ahogy a felsőoktatási intézmények jelen esetében is — közvetve egy meghatározott
időpontban együttesen végeznek a vezetés körébe tartozó cselekményeket, egyúttal
nem vagy csak a részcselekmények tekintetében különülve el a vezetés tárgyától,
míg az egyszemélyi vezetés egy állandó és abszolút elkülönülést jelent.?? A felső¬
oktatási intézmények sajátossága e kettő egyidejű jelenléte. Ahogy arról már volt
szó, e kettőség önmagában nem probléma és nem is felszámolandó, azonban az sem
véletlen, hogy számos európai országban már korábban megvalósult a kollegiális
testületek átalakítása, amelyek révén az intézmény autonóm keretei között jöttek
létre a szakmai és igazgatási feladatokat elkülönítve megvalósító testületek." A ha¬
zai szabályozásban azonban figyelemre méltó, hogy a felsőoktatási intézmények
vezetésében hagyományosan fennálló egyszemélyi és testületi vezetés kettőssége
miként hat ki érdemben az egyszemélyi vezető felelősségére is. A véleményező,
javaslattevő testületek felelőssége — minthogy az ügy érdemében nem döntenek — a
szakirodalom szerint csak abban az esetben vethető fel egyáltalán, ha a döntésre
jogosult vezető számára a nála hiányzó speciális szakértelmet biztosítják, ekkor is
azonban csak a szakvélemény megfelelő előkészítéséért és kellő időben közléséért,
de semmiképpen sem a döntésért. Ezzel szemben akár a szenátus, akár a — koráb¬
ban már kifejtett erős súlyú egyetértési jogot gyakorló — konzisztórium hatáskörét
vizsgáljuk, látható, hogy döntési ( jellegű) hatáskört gyakorolnak. ( Az egyszemélyi és
testületi hatáskörök és a felelősség szabályozottságának kapcsolatáboz lásd a 6. ábrát.)
Eljárása érvényességi feltétel Felel e (részben)
(egyetértési jog / jóváhagyás) szabályozott
Rektor - +
Kancellär + +
Szenätus + ¬
Konzisztörium + =
6. ábra: Az egyszemélyi és testületi hatáskörök és a felelősség szabályozottságának kapcsolata
(saját forrás)
A testületi vezetés már csak azért sem elvetendő, mert a tagok különféle tapaszta¬
latai, nézőpontja és (szak)ismerete képessé teheti a testületet egy, a javaslatot sok
szemszögből mérlegelő, alaposan megtárgyalt, az egyszemélyi vezetőnél nagyobb
eséllyel előforduló szubjektív elemeket kizáró objektív és optimumra törekvő
Bosánszky Lajos: i.m. 515.
353 Ladányi Andor: 2005, i.m. 534.