OCR Output

260 V. A PIROS/ROZSAS ARC, A PIROS ROZSA ES A ROZSASZIN

6. A ,IROS RÓZSA", ILLETVE RÓZSASZÍN
PROBLEMATIKA ÖSSZEFOGLALÁSA

A piros szó legkorábbi használatából: az arccal, a hajnallal és a rózsával való ösz¬
szekapcsolásából és ugyanezen dolgoknak a rózsával, ill. a rózsáról elnevezett
színnel (rózsaszín) való kapcsolatából kiindulva elfogadható az a nyelvész berkekből,
nevezetesen Csűry Bálinttól (1922) származó feltételezés, miszerint a piros és a
rózsaszín elnevezés jelentése egykor összefügghetett egymással. Sajnálatos módon
azonban csupán írott forrásokra támaszkodva szinte lehetetlen feladatnak tűnik
annak pontos kiderítése, hogy eredetileg milyen szemantikával rendelkezett ez
utóbbi összetett színnév.

Két elképzelést vázoltam fel a 16. századtól használt rózsaszín színmegjelölés
legkorábbi jelentésére nézve. Egyik szerint a rózsa a liliommal párban talán az
ókortól fogva kulturálisan kiemelkedő színpárnak: a piros és a fehér együttesének
lehet virágalakban képet öltő szimbóluma. Ha pedig ez így van, a rózsaszín szó
eredeti szemantikájának a piros kategóriát jelölő veres színnév jelentésével kell
megegyeznie, pontosabban a piros kognitív kategória egy szemet gyönyörködtető,
élénk árnyalatával (talán a mai fokälis piroshoz közelitö tönussal), amely a vizs¬
gált időszakban nagy valószínűséggel a kategöriajelölö veres jelentesmezejenck is
központi magját adta. (Ezt a feltételezést esetleg alátámaszthatják — a következő
fejezetben tárgyalandó — , rózsaszínű vérről" szóló adatok, bár, mint majd látni fogjuk,
ezek a rózsa rendkívül összetett szimbolikája által befolyásolt költői képekként is
értelmezhetők.) A rózsaszín "fokális piros" jelentésének ellentmond azonban, hogy
a középkori rózsafajok szirmai — feltehetően a rózsaszín-bíbor árnyalatok széles
skáláján — többféle tónusban is pompázhattak. Ráadásul e színek kapcsán kérdéses,
hogy közülük melyiket tartották a rózsa tipikus árnyalatának (ha egyáltalán volt
olyan szín, amelyiket e színnév kialakulásakor általánosan annak tartottak). Ha
a középkorban, ill. kora újkorban a rózsát esetleg a , virág" általános fogalmával
azonosították, mint ahogyan az a korábbi kutatásokban felmerült, akkor az sem
elképzelhetetlen, hogy valóban a fokális piros színt jelölte a rózsaszín.

A másik - e fejezetben felvázolt — elképzelés szerint a rózsaszín-bíbor színmezőt
jelölték a rózsaszín összetétellel, azaz a nagy piros kategórián belül ténylegesen
csupán a rózsákat a valóságban is jellemző — főleg intenzitásukban — vegyes ár¬
nyalatokat fejezte ki ez a színnév. (Méghozzá oly módon, hogy vagy a piros rózsák
összes létező tónusát ezzel a jelölték, vagy úgy, hogy a rózsaszirmok különböző
pirosas árnyalatai közül csupán némelyekre mondták azt, hogy rózsaszín. Ez utóbbit
azonban valószínűtlenebbnek tartom.)