Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000023/0000

Veres róka, vörös bársony, piros rózsa. A piros/vörös a magyar nyelvben és kultúrában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bálizs Beáta
Title (EN)
'Veres’ Fox, ’Vörös’ Velvet, ’Piros’ Rose. The ‘piros-vörös’ [red] dual color terms in Hungarian language and culture
Field of science
Antropológia, néprajz / Anthropology, ethnology (12857)
Series
Studia Ethnologica Hungarica
Type of publication
monográfia
022_000023/0248
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 249 [249]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000023/0248

OCR

248 V. A PIROS/ROZSAS ARC, A PIROS RÓZSA ÉS A RÓZSASZÍN „1573: „...42 kato leany p(rae)dicatiora latta hogi pirossak voltak archul kerdette az kissebiket my lelte azt Monta hogi az Annya kente Meg” (SzT 1. 414). Utóbbi idézetben érdekes módon pontosan az a , kenni" ige szerepel (korabeli használatához Id. még: NySz I. 835), amelyet a moldvai csángók még ma is használnak az arcpirosítás kifejezésére: Klézsén pl. a terjőke kígyószisz (Echium vulgare) virágról mondták, hogy ,a fejérnépek az orcájukat kenték vele" (Halász 2010, 277). Az arc pirositasinak vagy régebbi nevén , kendőzésének""3 szokására fókuszálva a következőkben arra is megpróbálunk magyarázatot keresni, hogy miért jelôlheti a piros sz6 a szüzesség/tisztesség mellett ennek ellenkezőjét, azaz a nemi szabadosságot is. 5.6.4. A kipirosított céda Fierz kutatásai szerint (2007) míg a sminkelés az ókori Egyiptomban a felső réteg kiváltságaként a társadalmi hatalom jele volt, addig az antik görögöknél a hetérák piros ajkai a vonzóság és az öntudatosság pozitív jelképeként értelmezhetők. Jóllehet a középkorban a prostituáltakon (nőkön és férfiakon egyaránt) és a színészeken kívül senki sem használt sminkszereket, a női szépségideál és az egészségességről vallott nézetek mégis megkövetelték a természettől való szép piros arcot és ajkakat. A sminkhasználat társadalmilag csak a 18. században szélesedett valamelyest, amikor Nyugat-Európában a barokk és a rokokó stílus révén a piros ajkakat és orcákat előnyben részesítő udvari elegancia jött divatba. Ekkortájt a smink a ruhával együtt az udvari körhöz való tartozást, azon belül is rangsort jelzett. Egészen addig így is maradt ez, míg a polgári értékrend kialakulásával és terjedésével párhuzamosan a kipirosított arc és a kifestett száj a homoszexuális dandyk és a hírhedt kurtizánok világába szorult vissza. Ekkor a polgári erkölcsiség által elvárt , nemi viselkedés" a sminkelést immár végérvényesen a női nemmel kapcsolta össze, ill. a szexuális vonzerő tárgyává tette. 63 A német , Schminke" fordítása , Kenet, kendőzet, ábrázat festék, pirosító" (itt: OsLex 373). A ,kendőzés" szót használja pl. Faludi Ferenc is: , leszedvén arcájokrul a fiatal pirost, csuda kendőzéssel s titkos mesterséggel", ill. , Oktatják... mutatják a kendőzésnek eszközeit, mennyire légyen szabad nevelni az arcákon a pirost, hogy meg ne sokalljak a szemek; s mint kellessék elejét venni, hogy a veriték le ne mossa és el ne árulja a vendégszint” (ld. Faludi: Ist). Különösen figyelemreméltó utóbbi idézet vendégszín kifejezése az arcpirosítóra, amely ma már egyáltalán nem használatos, szemben a hasonló felépítésű — paróka" értelmű — vendeghaj összetétellel.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1949 px
Image height
2783 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.14 MB
Permalink to jpg
022_000023/0248.jpg
Permalink to ocr
022_000023/0248.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu