SPIRITUÁLIS ÚTKERESÉS ÉS REFORMÁTUS LELKISÉG
A keresés rendszerint feszültségekkel teljes időszakkal kezdődik, melynek so¬
rán az egyén megkérdőjelezi az addigi gyakorlatait, látását, a közösség vallásos
szokásait és új utakat keres a hitének megélésében (via purgativa)."" A keresés
első szakasza a régi formák tagadásáról, de az új formák még nem találásáról
szól, amelyben az összeütközés, a kérdezés, a tanácstalanság a leghangsúlyo¬
sabb. Loder a hiányt emberi életünk egyik alapélményének tekinti, mely számos
formában jelenhet meg, de mindig konfliktust okoz életvilágunkban."" A hiány
következtében kizökkent világunk egyensúlyát igyekszünk helyreállítani.""
A változás mértéke nem minden esetben van összefüggésben az idő mértékével.
Igaz ugyan, hogy a valódi változáshoz idő kell, de egy-egy hirtelen esemény,
határélmény egészen mélyre hathat személyiségünkben, és nagy változásokat
okozhat." Egy ilyen határhelyzet jelenik meg az egyik interjúban:
Már a házasságunk első félévében volt egy gerincműtétem, amikor megbénult a lábam.
Gerincsérv műtét. Az nagyon érdekes volt, mert én hónapokig ágyban voltam. Nagyon
gáz volt, és ez egy nagy pofon volt. Azt hinné az ember fiatalon, hogy enyém a világ,
és tessék. Felkelni sem tudsz, ez volt az első nagy próba. Állt egyik gyülekezeti tag
az ágyam mellett: neked ennyi protekció nem jár Istentől, hogy lehet, hogy te fiatalon
ilyen beteg legyél? Nagyon sokat erősödött a hitem. [...] A műtét előtt hogy tud az em¬
ber imádkozni. Az más imádság, mint az én Istenem, jó Istenem. (23/8)
A konfliktus szorongást szül, de mivel nem lehet sokáig bizonytalanságban
élni, elkezdődik a kiútkeresés szakasza. Ebben a szakaszban énünknek nem¬
csak tudatos, hanem tudatalatti része is aktív. A szakasz hossza néhány perctől,
akár évekig is elhúzódhat a konfliktus komplexitásától és mélységétől függően.
A hosszabb előtörténettel bíró változásokhoz képest azonban a hirtelen válto¬
zások feldolgozása, ,utómunkálatai" (annak mélységétől függően) tovább tarta¬
nak. Minden folyamatnak szüksége van a megfelelő időre, és minden fejlődésnek
74 Dionüsziosz Areopagitesznek (Kr. u. 5. század) tulajdonítják a keresztyénségben a lelki élet
útjának hármas felosztását: a megtisztulás útja (via purgativa), a megvilágodosás útja (via
illuminativa) és az egyesülés útja (via unitiva). Lásd: Krasznay Mónika: A misztikus elmélyülés
és a szemlélődő imádság helye és jelentősége a keresztény lelki életben és napjaink lelkigondozói¬
terápiás gyakorlatában — Teológiai, valláslélektani és pasztorálpszchichiológiai aspektusok,
doktori disszertáció, Debrecen, Debreceni Református Hittudományi Egyetem, 2014, 78-81.
J. E. Loder: The Transforming Moment, Colorado Springs, Helmers & Howard Publishing, 1989,
34-36.
Egy irodalmi pelda erre: „Kizökkent a viläg, öh kärhozat, Hogy En születtem helyretolni azt.”
Shakespeare, W. : Halmet, in Shakespeare Összes színművei; először kiadta a Kisfaludy Társaság,
1902, 25.
Németh Dávid - Izsák Norbert: A lélek titkai — Németh Dávid pasztorálpszichológia-profesz¬
szorral beszélget Izsák Norbert, Budapest, Harmat, 2012, 84.