OCR
SPIRITUÁLIS ÚTKERESÉS ÉS REFORMÁTUS LELKISÉG A keresés rendszerint feszültségekkel teljes időszakkal kezdődik, melynek során az egyén megkérdőjelezi az addigi gyakorlatait, látását, a közösség vallásos szokásait és új utakat keres a hitének megélésében (via purgativa)."" A keresés első szakasza a régi formák tagadásáról, de az új formák még nem találásáról szól, amelyben az összeütközés, a kérdezés, a tanácstalanság a leghangsúlyosabb. Loder a hiányt emberi életünk egyik alapélményének tekinti, mely számos formában jelenhet meg, de mindig konfliktust okoz életvilágunkban."" A hiány következtében kizökkent világunk egyensúlyát igyekszünk helyreállítani."" A változás mértéke nem minden esetben van összefüggésben az idő mértékével. Igaz ugyan, hogy a valódi változáshoz idő kell, de egy-egy hirtelen esemény, határélmény egészen mélyre hathat személyiségünkben, és nagy változásokat okozhat." Egy ilyen határhelyzet jelenik meg az egyik interjúban: Már a házasságunk első félévében volt egy gerincműtétem, amikor megbénult a lábam. Gerincsérv műtét. Az nagyon érdekes volt, mert én hónapokig ágyban voltam. Nagyon gáz volt, és ez egy nagy pofon volt. Azt hinné az ember fiatalon, hogy enyém a világ, és tessék. Felkelni sem tudsz, ez volt az első nagy próba. Állt egyik gyülekezeti tag az ágyam mellett: neked ennyi protekció nem jár Istentől, hogy lehet, hogy te fiatalon ilyen beteg legyél? Nagyon sokat erősödött a hitem. [...] A műtét előtt hogy tud az ember imádkozni. Az más imádság, mint az én Istenem, jó Istenem. (23/8) A konfliktus szorongást szül, de mivel nem lehet sokáig bizonytalanságban élni, elkezdődik a kiútkeresés szakasza. Ebben a szakaszban énünknek nemcsak tudatos, hanem tudatalatti része is aktív. A szakasz hossza néhány perctől, akár évekig is elhúzódhat a konfliktus komplexitásától és mélységétől függően. A hosszabb előtörténettel bíró változásokhoz képest azonban a hirtelen változások feldolgozása, ,utómunkálatai" (annak mélységétől függően) tovább tartanak. Minden folyamatnak szüksége van a megfelelő időre, és minden fejlődésnek 74 Dionüsziosz Areopagitesznek (Kr. u. 5. század) tulajdonítják a keresztyénségben a lelki élet útjának hármas felosztását: a megtisztulás útja (via purgativa), a megvilágodosás útja (via illuminativa) és az egyesülés útja (via unitiva). Lásd: Krasznay Mónika: A misztikus elmélyülés és a szemlélődő imádság helye és jelentősége a keresztény lelki életben és napjaink lelkigondozóiterápiás gyakorlatában — Teológiai, valláslélektani és pasztorálpszchichiológiai aspektusok, doktori disszertáció, Debrecen, Debreceni Református Hittudományi Egyetem, 2014, 78-81. J. E. Loder: The Transforming Moment, Colorado Springs, Helmers & Howard Publishing, 1989, 34-36. Egy irodalmi pelda erre: „Kizökkent a viläg, öh kärhozat, Hogy En születtem helyretolni azt.” Shakespeare, W. : Halmet, in Shakespeare Összes színművei; először kiadta a Kisfaludy Társaság, 1902, 25. Németh Dávid - Izsák Norbert: A lélek titkai — Németh Dávid pasztorálpszichológia-profeszszorral beszélget Izsák Norbert, Budapest, Harmat, 2012, 84. 47. a 476 47 Ÿ 171