Nyócker-reprezentációk e 135
ellentét jöhet létre, nem csak a fehérek és feketék között, hanem egyéb, a ze¬
nész , én ellenetek", illetve az egyes zenekarok , mi mások ellen" pozíciójából
fakadó viszonyában is. Szembekerülhet így egy rapper más előadókkal, egy
csapat egy másikkal, vagy éppen, mint az Észak-Amerikában régóta fenn¬
tartott, keleti part és nyugati part között létező ellenséges helyezkedésben.??
Az autenticitás másik fontos eleme a romani, vagyis cigány nyelv dalszö¬
vegekbe való beemelése volt. A Fekete vonatnak voltak teljes dalai, melyek
cigány nyelven szólaltak meg, illetve magyar szövegekbe is beékelődtek bizo¬
nyos cigány szavak, kifejezések.
» Hé barna kislány csókolom a szád,
zhav kaj tume thaj o me shukar,
nem tudom romnyi mennyire értesz,
de megkérdem tőled sar zhanes romanes?"
A két nyelv együttes, illetve, általában véve a populáris zenében a cigány nyelv
használatát a Fekete vonat kezdte Magyarországon; előttük ez csak a - sokkal
szűkebb közönséghez szóló - folkzenében fordult elő. Így azt is mondhatjuk,
hogy a magyarországi médiában nagyon hamar népszerűvé és sokak által
ismertté vált zenekar egyfajta úttörő szerepet vállalt a cigány nyelv emanci¬
pációs törekvéseiben: abban, hogy a kisebbségi nyelv a többségi társadalom
számára is közeli, ismert legyen. Ugyanakkor Simeziane kiemeli, hogy a két
nyelv szimultán használata ellenére eltérő szerepeket töltött be: míg a ma¬
gyar nyelvű szövegrészeket a politikai és társadalmi üzenetek kifejezésére
használták, addig a romanit a romák közvetlen megszólítására, bizalmas,
csoporton belüli kommunikációra tartották fenn. A roma nyelv használata
mindenesetre több konzekvenciát is maga után vont: erőteljes identitásjelölő
szerepe, a nyelvi-kulturális tér romaként való kijelölése nem csak a roma kö¬
zönség számára lehetett fontos, hanem éppen idegensége miatt, a nem romák
számára is feltűnő kód volt. Továbbá, azt is bizonyította, hogy az , írott kultú¬
ra" romani nyelven is lehetséges, vagyis, hogy a romani legitim, a magyarral
egyenrangú nyelv."
Visszatérve a Fekete vonat és a VIII. kerület kapcsolatára, még egyszer
hangsúlyozni kell a hip-hop kultúrában széles körben elterjedt és használt
gettó-toposz jelentőségét. A paradox, egyszerre veszélyes és otthonos hely
a megszólaló rapperek autenticitása szempontjából is fontossá vált: egy elő¬
adó vagy egy előadás a gettóból származó, illetve az attól idegen dimenzi¬
32 Somogyi: i.m. 22.
33 Flamenco rap. Fekete vonat. 1998.
34 Simeziane: i.m. 45.