OCR Output

134 e Köztes terek

de nem igazán bírtad gádzsó, hogy én vagyok az ellenség neked,
tedd össze a kezed, mert lesújt az élet,
a véred nem véd meg téged."

, Két igazi roma gyerek,
a szövegét hallhatod,
soha nem voltunk ellenetek,
és nem is tagadom,
hogy ebben az országban nincsen vagy fekete vagy fehér,
ti gádzsók, mi romák, ideje haver,
hogy megértsd egyszer,
amikor meghallod azt a szót, hogy cigány,
visszabújsz a fenekedbe és még a hideg is kiráz téged,
túl idegen neked a véred,
a fajod nem véd meg téged,
ilyen haver az élet."

Érdemes külön kiemelni a ,cigány fajra" utaló vér kifejezésének gyako¬
ri használatát. A , gádzsó vérnél" értékesebb , cigány vér" az erőviszonyok
megfordulását, a kisebbség-többség viszonyának átértelmezését, valamint az
erősebb csoporthoz tartozás érzését jelezték. A Fekete vonat dalszövegeiben
a romák ugyan kisebbségként jelentek meg, azonban a többségi társadalom¬
nál erősebb, jelentőségteljesebb etnikai identitással bírtak. A Fekete vonatról
szóló tanulmányában Simeziane is kiemeli, hogy a fajiság kérdése mennyire
elsődleges a globális hip-hop térben, illetve, hogy a hip-hop magyarországi
megjelenését az azt magához ragadó ifjúsági kultura ,,elfeketedéseként” jel¬
lemezhetjük.? A vér szerepe akkor is előkerült, amikor a hip-hop műfajjal
való autentikus kapcsolatot kellett megerősíteni.

»l...] ha azt mondod, hip-hop,
én azt mondom, cigánykaraván,
bulizzunk együtt gádzsók addig,

ameddig van ez a világ."

Természetesen a romák és nem romák közötti konfliktusos viszonyok efféle
megjelenítésekor figyelembe kell venni, hogy a hip-hop beszédmódja általá¬
ban a , mi és ők" szembenálló csoportjainak feltételezésén nyugszik. Számos

348 Forró a vérem. Fekete vonat. 1998.
349 Forró a vérem. Fekete vonat. 1998.
3° Simeziane: i.m. 40.

31 Forr6 a vérem. Fekete vonat. 1998.