AZ APRO DESCARTES- ES AZ APROLEKOS CARDANO-FEJEZET
Ez a leírás bizonyosan helytálló, "" ha irodalomtörténetileg nézzük. Ugyanakkor
mi sem egyértelműbb, mint hogy az Értekezés szövete felettébb összetett, messze
nem puszta önéletrajzi narratíva. Descartes igen népszerű műve még csak nem
is autonóm értekezés, hanem csupán bevezető a Kísérletek (Essais) összefoglaló
címen megjelentetett három értekezéshez, a Geometriához, a Dioptrikához és
az Égi jelenségekhez. Az Értekezés a módszerről tehát egyfajta ragadványcím
egy olyan szövegen, amely a lehető legkevésbé foglalkozik olyan módszertan¬
nal, amilyet alkalmazni is lehetne a tudományos kutatásban. Ezt a szerepet, ha
egyáltalán valamelyik műnek tulajdonítani lehet a descartes-i korpuszon be¬
lül, akkor a befejezetlen és a szerzője életében kiadatlan Szabályok az értelem
vezetésére címűnek kellene. Az Értekezést övező kitüntető figyelem bizonyára
a kétségbevonhatatlanul önéletírás jellegű első két, esetleg három részre vezet¬
hető vissza, amelyek sajátos fausti karaktert kölcsönöznek az egész szövegnek,
amely, mint Guez de Balzac-nál és Misch-nél egybehangzón olvastuk, a szerző
önmegvalósítását beszéli el. Nem nagyon kételkedhetünk abban, hogy ez volt az
Értekezésnek az a jegye, amelynek okán Misch a kora újkor önéletrajzi irodalmá¬
nak csúcsteljesítményeként ünnepelte azt.
„Discours de la methode“. Ihr gemeinsamer Grundzug ist der konstruktive Aufbau in den
Stufen: zu Beginn der Zweifel am Bestande des überlieferten Wissens, dann das unmittelbare
ans Leben Sichwenden, um aus seinen unverfälschten Zügen die lautere Wahrheit zu erkennen,
endlich der Gewinn einer festen Position des Denkens und sittlichen Lebens.” Uo., 733.
Különösen, ha még Guez de Balzac Descartes-hoz írott, sokszor idézett, 1628-ból való leve¬
lét is idevesszük, melyben emlékezteti barátját ígéretére az histoire de Votre esprit megírásá¬
ról: , Au reste, Monsieur, souvenez-vous, s’il vous plait, de l’Histoire de Votre Esprit. Elle est
attendue de tous nos amis, et vous me l’avez promise en présence du Pére Clitophon, qu’on
appelle en langue vulgaire Monsieur de Gersan.Il y aura plaisir à lire vos diverses aventures dans
la moyenne et dans la plus haute région de l’air; à considérer vos prouesses contre les géants de
l'École, le chemin que vous avez tenu, le progrès que vous avez fait dans la vérité des choses, etc.”
(, Ami a továbbiakat illeti, Uram, emlékezzék meg, kérem, szellemének történetéről. Minden ba¬
rátunk várja, Ön pedig megígérte, nekem Clitophon atya jelenlétében, akit a népnyelven Gersan
úrnak hívnak. Élvezettel fogjuk olvasni küválozatos kalandjait a levegő középső és legmaga¬
sabb régiójában; hasonlóan gyönyörködünk majd hőstetteiben az Iskola gigászaival szemben,
az útban, melyen kitartott, a haladásban, melyet elért a dolgok igazságának kutatásában stb.")
A következő kötet alapján idézzük: René Descartes: CEuvres complétes, vol. III, Discours de la
Méthode et Essais, Paris, Gallimard, 2009, 26.
»[...] les quatre règles de la méthode énumérées dans la partie IL, ainsi que les réflexions qui les
accompagnent et qui portent en particulier sur l’ordre des mathématique, sont une formulation
très simplifiée de certains des préceptes proposés dans les Regulae. Ce n’est en fait que dans les
Regulae que l’on trouve un exposé réellement circonstancié, quoique inachevé, de la méthode
nouvelle : dans le Discours Descartes se donne l’occasion « de dire quelque chose » de la
méthode, non de l'expliquer tout entière.” Uo.