68 e Eltűnt falusi világok
 
búcsú napján" eleve , nagy felfordulás" volt, amihez az , egymás hegyin-há¬
 tán" talált fiatalok számára meglepő pillanata kapcsolódott. Ezekre az emlék¬
 képekre is igaz lehet az emlékezet konstruktív természete (és hogy utólag vál¬
 nak igazán fontossá)" az idős asszony mindenesetre dramatizált módon,
 párbeszédekkel adja elő, és teszi ezáltal még hitelesebbé.
 
Ezután a jelentésadás következik, az adatközlő felnőttkori tapasztalatai
 alapján értékeli az eseményeket, az epizodikus emlék szemantikusra valt.?”
 A szomszédasszony tettét szándékoltnak minősíti, aki nem csupán eltűri lánya
 házasság előtti (szexuális) kapcsolatát, hanem kitűnő rendezői alakítással a fa¬
 lusi közvélemény elé tárja, bízva annak erkölcsi autoritásában és a házasságot
 kikényszerítő erejében.
 
A következő szövegben egy újabb történet tárul elénk. Az adatközlő elő¬
 ször eltávolítja, egy másik faluba helyezi az eseményt: ezúttal már egy mege¬
 sett lányról esik szó, amit az esküvőn megpróbálnak elleplezni, a fiú anyja
 ugyanis a legnagyobb bajnak a falu előtti megszégyenülést tartja (már sokad¬
 szor a látszat, a kulisszák fontosságát, illetve a falusi közvélemény valóság¬
 konstituáló szerepét figyelhetjük meg). Az elbeszélő a család gazdasági hely¬
 zetét és a felekezetét is megemlíti (jómódú, katolikus), ami minden bizonnyal
 ,súlyosbító körülmény", vagyis a házasság előtti teherbeesés ennél a csoport¬
 nál még nagyobb szégyennek minősült.?5
 
A narratíva egy indulatos párbeszédre épül. Az emlékező beleéli magát
 a történetbe, mintha egy epikus vagy élménytörténetet mesélne, amelyben
 a szereplők eltérő (időben változó) erkölcsi értékeket képviselnek. A fiú anyja
 a lány teherbeesését , hagyományos" módon ítéli meg (,ilyen szégyen még
 nem vót"), az adatközlő viszont megengedőbb: a jól bevált érveléssel enyhíti
 azt ( történt az mán másnál is"), majd a múltbeli kontextusból kilépve, az el¬
 beszélői jelen nézőpontjából értékeli ( pedig hát nem olyan nagy dolog az").
 
Az idézett elbeszélésekre úgy vélem érvényes lehet a morálfilozófus Alas¬
 dair Macintyre megállapítása: ,egy tradíció részeként birtokolhatunk erénye¬
 ket, amelyben elődök hosszú sorától örököljük ezeket és magyarázatukat."
 Amihez még hozzáfűzi, hogy a mindennapi életet apró szegmentumokra bontó