OCR Output

Család, háztartás, rokonság a paraszti emlékezetben ® 67

Kapros Márta 1970 és 1976 között az Ipoly menti falvakban, Őrhalmon, Lit¬
kén, Ludányhalásziban, Csesztvén, Ipolyszögön, Érsekvadkerten, Patakon,
Nagyorosziban és Ipolyvecén gyűjtötte a születés szokásait és hiedelmeit. In¬
terjúiban a házasság előtti nemi kapcsolatoknak az előbbiektől eltérő emléke¬
zetét és elbeszéléseit figyelhetjük meg."

, Emlékszek, még kisgyerek vótam. Szent Istvánkor vót, akkor van itt a búcsú. Akkor
itt nagy vót a felfordulás. Én is Jolánnyal lent aludtam a Faluban?? az egyik háznál.
Reggel mán jókor fenn vótunk. Jön át az egyik asszony a szomszédbul: Jaj, tik mán
felkőtettek? Az enyimek még úgy alusznak, hogy na! Gyertek mán át mennézni,
hogy alusznak! Átmentünk, oszt én is mint kisgyerek, ott sürögtem, oszt arra
emlékszek, hogy kinyitta az asszony a kamraajtot, oszt ott aludtak bent egymás
hegyin-hatan, a lyanya meg az egyik leginyvel együtt. Mer az asszony eldicsekedett
vele, hogy úgy szeretik egymást, hogy mán együtt is hálnak. Hogy más lyány ne
menjen hozzája, mer az ű lyányával hál. Oszt ha mán tunni fogják a faluba, hát
maj csak elveszi jobban."

„Ez nem itt vöt, hanem Szügyben. Jómódú katolikus család vót. No oszt a keresz¬
tanyja bevarrta a lyányt jó erős vászonba, hogy ne lássák lagzikor, hogy vastag.
A rákövetkező szerdán megvót a gyerek. Siratott nekem a fiú anyja, hogy Jaj, jaj!
Ilyen szégyen még nem vót! Dehogy nem vót, Erzsike, történt az mán másnál is.
De csak nem hagyta: ha tudtuk vóna legalább! Nem engedtük vóna, hogy elvegye!
Pedig hát nem olyan nagy dolog az."

Az első adatközlő egy kis történetet elevenít fel, ami epizodikus emlék, vagy
talán avákumemlékezet vonásait mutatja. Gyermekkora egy térben és időben
rögzített, intenzíven megélt eseményét mondja el, hiszen a Szent István napi

náltak csak, űk tudták ezeket a bolondságokat." Az elbeszélő tehát ezúttal is elutasítja

a ,bolondságokat", és a kulturálisan idegen tanyaiaknak tulajdonítja. Vajda M. 1988. 39.

Az etnográfus a beszélgetések alkalmával olyan légkör kialakítására törekedett, amelyben

az , intim kérdésekre a szokottnál nyíltabban" válaszolhatnak, ugyanakkor a vidék , idő¬

sebb lakóira jellemző szemléleti konzervativizmus miatt, férfi adatközlőknél gyűjtésre"

nem vállalkozott. De az asszonyok között sem voltak olyanok, akik a témáról, mint saját

történetükről vallottak volna, ehelyett az általuk ismert eseteket mondták el és kommen¬

tálták. Néprajzi Múzeum, EA 22838, Kapros M. 1984. 333, Kapros M. 1986. 71.

22 A régi falurész.

23 Vargáné Bernáth Erzsébet (sz. 1920. Őrhalom).

24 Bagyinszkiné Prazsák Mária (sz. 1896. Csesztve). Néprajzi Múzeum, EA 22838, Kapros M.
1986. 87, 91.

20

a