OCR Output

68 e Eltűnt falusi világok

búcsú napján" eleve , nagy felfordulás" volt, amihez az , egymás hegyin-há¬
tán" talált fiatalok számára meglepő pillanata kapcsolódott. Ezekre az emlék¬
képekre is igaz lehet az emlékezet konstruktív természete (és hogy utólag vál¬
nak igazán fontossá)" az idős asszony mindenesetre dramatizált módon,
párbeszédekkel adja elő, és teszi ezáltal még hitelesebbé.

Ezután a jelentésadás következik, az adatközlő felnőttkori tapasztalatai
alapján értékeli az eseményeket, az epizodikus emlék szemantikusra valt.?”
A szomszédasszony tettét szándékoltnak minősíti, aki nem csupán eltűri lánya
házasság előtti (szexuális) kapcsolatát, hanem kitűnő rendezői alakítással a fa¬
lusi közvélemény elé tárja, bízva annak erkölcsi autoritásában és a házasságot
kikényszerítő erejében.

A következő szövegben egy újabb történet tárul elénk. Az adatközlő elő¬
ször eltávolítja, egy másik faluba helyezi az eseményt: ezúttal már egy mege¬
sett lányról esik szó, amit az esküvőn megpróbálnak elleplezni, a fiú anyja
ugyanis a legnagyobb bajnak a falu előtti megszégyenülést tartja (már sokad¬
szor a látszat, a kulisszák fontosságát, illetve a falusi közvélemény valóság¬
konstituáló szerepét figyelhetjük meg). Az elbeszélő a család gazdasági hely¬
zetét és a felekezetét is megemlíti (jómódú, katolikus), ami minden bizonnyal
,súlyosbító körülmény", vagyis a házasság előtti teherbeesés ennél a csoport¬
nál még nagyobb szégyennek minősült.?5

A narratíva egy indulatos párbeszédre épül. Az emlékező beleéli magát
a történetbe, mintha egy epikus vagy élménytörténetet mesélne, amelyben
a szereplők eltérő (időben változó) erkölcsi értékeket képviselnek. A fiú anyja
a lány teherbeesését , hagyományos" módon ítéli meg (,ilyen szégyen még
nem vót"), az adatközlő viszont megengedőbb: a jól bevált érveléssel enyhíti
azt ( történt az mán másnál is"), majd a múltbeli kontextusból kilépve, az el¬
beszélői jelen nézőpontjából értékeli ( pedig hát nem olyan nagy dolog az").

Az idézett elbeszélésekre úgy vélem érvényes lehet a morálfilozófus Alas¬
dair Macintyre megállapítása: ,egy tradíció részeként birtokolhatunk erénye¬
ket, amelyben elődök hosszú sorától örököljük ezeket és magyarázatukat."
Amihez még hozzáfűzi, hogy a mindennapi életet apró szegmentumokra bontó

25 A 18. századi falvakban az események időbeli meghatározása hasonlóan történt. Faragó
T. 1999a. 39.

206 Neisser, U. 1993. 451.

27 A fogalomra Baddeley, A. 2003. 367-378.

208 A hazai etnográfia és az európai etnológia is utalt arra, hogy a vagyonosabb családokban
a fiatalok ellenőrzése és büntetése szigorúbb volt. Kapros M. 1986. 87-88, Löfgren, O. 1982.
102.