OCR Output

1. A TÖRTÉNET KÖZPONTI VAGY MELLÉKSZEREPLŐINEK VIZSGÁLATA

folyamatot indítunk el. A fogalmi gondolkodást segíti, hogy csak egyetlen szót
mondhatnak, ugyanakkor ezzel a konkrét történések leírását máris fogalmi szin¬
ten ragadják meg a résztvevők.

Központi pillanat kiscsoportokban: Eddig az órai tevékenységekhez hasonló
tevékenységeket végeztek a diákok, ettől a feladattól változik igazán drámássá
az óra. Az osztályt kisebb csoportokra bontja a tanár, és arra kéri őket, hogy
keressék meg az olvasott szöveg központi cselekvését. Fontos, hogy csak arról
az eseménysorról gondolkozzanak, ami a holttest körül történt, amit elmesél az
őr, vagyis szűkítsék a gondolkodásukat a kiemelt szövegrészre. A tanár biztassa
a csoportokat, hogy minél konkrétabb cselekvést és minél konkrétabb mondatot,
mondattöredéket válasszanak. Kimondottan hasznos ehhez, ha a csoportban
újraolvassák a szöveget. Amikor a csoportok láthatóan jutottak már valamire,
akkor a tanár kérje meg őket, hogy jelenítsék meg állóképben a választott cse¬
lekvést. A tanár biztassa a diákokat, hogy minél pontosabban állítsák be a képet,
figyeljenek a testtartásra, a tekintetre, hogy mi látható a nézők számára a képen,
és mi nem. Nagyban segíti a későbbi alkotást, ha már itt elkezdik a rendelkezésre
álló formai elemeket tudatosan használni a résztvevők. Például a távolságokat
a térben, a tér szintjeit, a képi összecsengéseket, tükröződéseket stb. A képalkotás
ebben az esetben szövegértelmezési tevékenység, hiszen a képben jelenítik meg
a diákok a szövegrészről alkotott interpretációjukat.

Beszámoló: A csoportok megosztják egymással az állóképeket. A tanár nem kéri
tőlük, hogy magyarázzák meg, amit csináltak, csak annyit, hogy a választott
mondatukat osszák meg a többiekkel. A többi diákot pedig arra kérheti, hogy
keressék meg a szöveg kapcsán felsorolt (és a test mellé felírt) kulcsfogalmak kö¬
zül melyik tükröződik számukra a képen. Itt a fogalmi gondolkodás újra konkrét
tevékenység formáját ölti.

A csoportok egymásnak szóló bemutatóihoz mindig hasznos a többiek számá¬
ra valamilyen konkrét megfigyelési szempontot adni. Ez segíti, hogy ne minősít¬
sék egymás munkáját, hanem inkább értelmezzék azt. A fogalmak összekapcso¬
lása a konkret kepelemekkel erösitheti, hogy a drämäban összekössék a konkrét
tárgyi szintet a fogalmi szinttel, és érzékeljék a dc-áma metaforikus működését.

Az út — kiscsoportos jelenetkészítés: , Ennek a világhírű drámának egy hiányzó je¬
lenetét fogjuk most megalkotni. Ebben az őr útját követjük Polüneikész holttesté¬
től Kreónig. Bizonyára sok mindent látott és hallott miközben végigment Ihébán
az őr, Antigonét kísérve." A tanár 3-5 fős csoportokat alkot, és arra kéri a diá¬
kokat, hogy azokat a pillanatokat csinálják meg 5-10 másodperces, GIF-szerű

+65 +