STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA
mikrojelenetekben, amiket az őr láthatott útközben. , Lehet, hogy eszébe jutott,
hogy elengedje a lányt, aki eltemette a testvérét. De lehet, hogy éppen olyasmit
látott, ami megerősítette abban, hogy Kreón elé kell vinnie a törvényszegő fia¬
talt." A rövid jelenetek nem az őrt és Antigonét mutatják, hanem azt, amit az őr
látott, és amik befolyásolhatták, ahogyan később Kreónnal viselkedett. A tanár
javasolhat is helyzeteket, amik közül választhatnak a résztvevők. Például a kö¬
s amit egy tanterem ablakán benézve lát,
, ami egy szülő és gyermeke között történik,
+ ami egy bolti eladó és egy vevő között játszódik le,
¢ ami egy bolttulajdonos és alkalmazottja közötti történés,
s ami egy gazdag és egy szegény ember között történik,
s ami egy család különböző generációi között zajlik,
s ami különböző életkorú testvérek között történik.
A diákok természetesen szöveget és mozgást is használhatnak a rövid jelene¬
tekben. Elsősorban azon érdemes gondolkodniuk, hogy mik hatottak az őr gon¬
dolkodására, mik befolyásolták abban, ahogy saját lehetőségein gondolkodjon.
A tevékenység azt teszi lehetővé, hogy a diákok átgondolják a hatalmi viszonyok
hétköznapi működését, és azt jelenítsék meg. Ezért is érdemes utalni arra, hogy
abból induljanak ki, hogy a létrehozott pillanatok az őrt befolyásolták valamilyen
módon. A jelenetek hosszának megkötése azt segíti elő, hogy a lényegi elemekre
fókuszáljanak, és ne vesszenek el hosszú eseménysorok kitalálásában.
Beszámoló: Amikor a csoportok készen vannak, akkor megmutatják egymásnak
a rövid jeleneteket. A tanár megkéri a diákokat, hogy ezeket egy nagy jelenet
részeiként nézzék. , A jelenetekből összerakhatjuk az őr útját a holtesttől Kre¬
ónig." Ezért arra kéri a résztvevőket, hogy a jelenetek sorrendjén gondolkozza¬
nak, miközben nézik és előadják őket. Miután megnézték mindet, megbeszélik
a jelenetek lehetséges sorrendjét. Ebben az is fontos szempont lehet, hogy végül
az őr Kreón elé viszi Antigonét, nem engedi szabadon. Ez olyan kötöttség, amin
nem lehet változtatni. A térben elhelyezkedve le is játszhatják egy nagy jelenetté
összefűzve az összeset. Ehhez hasznos forma lehet, ha csoportok a jeleneteiket
állóképből kezdik, és abban is fejezik be. A tanár őrként sétál végig az úton, és
mindig az a mikrojelenet kel életre, ami előtt megáll. Amikor véget ér a jelenet,
akkor újra állóképpé merevednek a szereplők, és a tanár tovább megy a következő
csoporthoz.