Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000006/0000

Benedikció és exorcizmus a kora újkori Magyarországon

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bárth Dániel
Title (EN)
Benediction and Exorcism in Early Modern Hungary
Field of science
Néprajz / Ethnography (12858)
Series
Fontes Ethnologiae Hungaricae
Type of publication
forráskiadás
022_000006/0236
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 237 [237]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000006/0236

OCR

III. Tárgyak, ételek, növények 1. S6 A só legalább a 4. századtól kezdve szerepel a különféle liturgikus eljárásokban, elsősorban a keresztelésnél, amikor egy kis darabot a gyermekek szájába tettek (datio salis)." A mozzanat egyrészt a , bölcsesség szimbólumaként", másrészt az ördögi ártalmak távoltartásának eszközeként értelmeződött. Utóbbi a vízszentelési eljárások keretében megszentelt só (a) kapcsán egyértelműen meg is fogalmazódik, miszerint a só a gonosz elleni védekezés és azok kiűzésének eszköze, egy igazi , medicina". Szemgyógyító, fogfájás-csillapító és járványellenes hatása már a rómaiak körében ismert volt, és a Talmud is javasolja medicinális célzatú fogyasztását. A keresztény középkor ezeket a sóval kapcsolatos nézeteket — a betegségek démoni eredeztetése révén — további apotropeikus és gyógyító funkciókkal gazdagította, különös jelentőséget tulajdonítva a , közönséges" sóval szemben az egyházi rítus keretében megszentelt anyagnak. A sóval végzett csodás gyógyító eljárások nem csupán a szentek legendáriumaiban, hanem a népi gyakorlatban is fennmaradtak. A liturgikus könyvekben leggyakrabban a kereszteléskor és a vízszenteléskor használatos sószentelés rítusa szerepel. Esetenként ördögűzéskor és szemgyógyításra is használták." A sót mint a legelterjedtebb egyházi szentelmények egyikét a beteg állatok gyógyítására és az állatokra leselkedő veszélyek elhárítására egyaránt alkalmasnak tartották. A pannonhalmi kéziratos szertartáskönyvben szereplő benedikció (b) két orációt foglal magába. Az első arra kéri a , láthatatlan és olthatatlan" Istent, hogy áldása és megszentelése révén a só megízlelése nyújtson védelmet az állatok számára a betegségekkel és más bajokkal szemben. Utóbbi , bajokat" a második könyörgés részletezi, amelyben arra kérik a Mindenhatót, hogy a só révén óvja meg az állatokat a rablóktól, a vadállatoktól, a rühtől, a betegségtől, a " Franz szórványosan sokszor (pl. a vízszentelési eljárás részeként is) említi a só használatát, összefoglalóan viszont egy rövid fejezetben tárgyalja: Franz 1909, I. 221—229. A különféle sóáldásokhoz a mainzi rítusban: Reifenberg 1971—1972, II. 408—411. További középkori eljárások: Freisen 1898b, 3—4. Az ördögi és rontó támadásoktól való 106 megszabadulás érdekében történő , alternatív" áldást és exorcizmust közöl a nálunk is használt gyüjtemeny: MB 1685, 193-195. „Benedictio et exorcismus salis, super se ferendi pro liberatione ab incursu diabolico et malefico”. 236

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1842 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.02 MB
Permalink to jpg
022_000006/0236.jpg
Permalink to ocr
022_000006/0236.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu