Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Page
Preview
arc_000259/0000

Alkotás és élettörténet: pszichobiográfia a kreativitáskutatásban

  • Preview
arc_000259/0318
  • Page
Page 319 [319]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
arc_000259/0318

OCR

318 KővÁRY ZOLTÁN (például hogy mi a borderline személyiségzavarú emberek közös jellemzője). A Harvardon a diákoknak az év során el kellett mélyedniük valaki személyiségrajzában, mégpedig módszerek sokaságát (többek között önéletrajzi anyag, mélyinterjú, projektív tesztek) híva segítségül" (Karterud, Island 1999, 124). Joseph Ponterotto és mtsai (2015) a közelmúltban felmérték, hogy az Egyesült Államokban mennyire van jelen a pszichobiográfiai módszer és szemlélet napjainkban a graduális és posztgraduális pszichológusképzésben. Azt találták, hogy míg a kifejezetten pszichobiográfiai kurzusok száma csekély, a pszichobiográfia különböző összetevői számos területen felfedezhetők. Amellett érvelnek, hogy a módszer explicit alkalmazása a pszichológusképzésben számos előnnyel járna; tanulmányomban ezekre igyekszem utalni majd úgy, hogy más, más, általuk nem említett nézőpontokra is felhívom a figyelmet. Magyarországon Bálint Ágnes (2014) hangsúlyozza, hogy például az irodalom kontextualista megközelítésű oktatásában a pszichológiai szempontból dilettáns és ad hoc jellegű életrajzok helyett szakszerű pszichobiográfiai elemzések bemutatására volna szükség. Az alábbiakban arra teszek kísérletet, hogy bemutassam: a pszichobiográfiai kutatások tudományos alapját képező tudományos szemléletmód sokkal közelebb áll a gyakorlati pszichológiai munkához szükséges tudás természetéhez, mint az, ami alapján az egyetemeken nagyrészt kiképzik a leendő pszichológusokat. Arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy abban az esetben, ha ezt a diszkrepanciát nem tesszük nyilvánvalóvá, és a képzésben nem teremtünk egyensúlyt a különféle pszichológiai megközelítések között úgy, hogy figyelembe vesszük a valódi gyakorlati szempontokat, akkor olyan leendő szakembereket bocsátunk útra, akik a majdani gyakorlati munkájuk során naiv, reflektálatlan és nem szisztematikus módon használják majd azt a tudást, amit tevékenységük tárgyának természete óhatatlanul kikényszerít belőlük. Klinikai vs. akadémikus pszichológia Annak a megközelítésmódnak és tudományos felfogásnak a jelentősége, ami tanulmányom fókuszában áll, hosszú évtizedek óta ismert a pszichológián belül. Gordon W. Allport, a 20. század egyik legnagyobb pszicho

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.11 MB
Permalink to jpg
arc_000259/0318.jpg
Permalink to ocr
arc_000259/0318.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu