OCR Output

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?

szétábrázol (dé-représente), lerombolja az emberi bálványt, s helyette
felépíti a test katedrálisát (a színpadon az emberi test , megdicsőült
állapotában látható" — vallja). Ebből a metaforából következik az is,
hogy a tér a szöveg születésének kiindulópontja. Valére Novarina üres¬
ség-fogalmäban -— az erről szóló fejezet tézise szerint — a kínai gondol¬
kodás, vagyis a taoizmus és a keresztény gondolkodók hatása egyaránt
tetten érhető. Az üresség az a kitüntetett hely, ahol az átalakulások
végbemennek, ez vezeti be egy adott rendszerbe a megszakítottságot
és a visszafordíthatóságot. A taoizmust alapvetően a genfi egyetem
sinológusának, Jean Francois Billeternek a munkáin keresztül ismeri
meg, a keresztény teológiát az egyházatyáktól kezdődően napjainkig
elképesztő mélységben ismeri, s olvasmányaiban különös figyelmet
fordított a középkorra." Ez a fogalmi metafora (Krisztus a beszéd)
a kenózis képre, s a színész által képviselt emberi maszkra, a personára
vonatkoztatottságában — ez utóbbinak kiüresítése zajlik a színpadon
— eredményezi Novarina előadásaiban azt a nyitott pillanatot, amikor
a reprezentáció terhe alól rövid időre felszabadul a néző, s jelentéskény¬
szeres befogadása egy pillanatra felfüggesztődik. Novarina ezt a nyi¬
tottságot, ezt az általa , szent"-nek nevezett állapotot keresi szövegeiben
és rendezéseiben, sőt rajzaiban is. Művei — elemzésünk tanulsága sze¬
rint — számos életművel, köztük Pascal, Jules Lagneau, Alain, Simone
Weil, Claudel munkáival, az egyházatyákkal, Bonhoefferrel, és még
számtalan szerzővel dialogizálnak. A bizánci ikonoktól kezdve Henri
de Lubac műveiig a színpadi munkákat kísérő esszéi tele vannak szín¬
házra transzponált teológiai gondolatokkal. Korunk legműveltebb mű¬
vészei közé tartozik, műveltségét azonban elrejti a szövegalkotás kre¬
ativitásában.

A nyelvről vallott elképzeléseinek és metaforáinak alapját elsősorban
a bibliai történetek jelentik, de szövegei is távol állnak a hagyományos
drámai szövegektől: nyelvi mélyfúrások, etimológiai bravúrok. Valére
Novarinánál a szöveg elsődleges a színházi térben: a nyelvet nem előzi

381 Itt érjdemes megemlíteni, hogy édesapja, Maurice Novarina Svájcban nagyon elismert
templomépítész volt.

+ 210 +