OCR Output

9 ÖSSZEGZÉS +

meg semmi — vallja —, főleg nem a gondolat. Az ő színházában a szi¬
nész a beszédáradaton keresztül jut el a kiüresedés állapotáig, s , léphet
ki önmagából" (,sortie de soi"), hogy valami nem várt költözhessen
a helyére.

Ebben a vonatkozásban figyelemre méltó a párhuzam a Novarina
altal tanulmanyozott*” Pierre Legendre L'animal humain et les suites
de sa blessure (Az emberi ällat és az ő sebeinek következményei) című
müvével, melyben a pszichoanalitikus jogäsz, az École Pratiques des
Hautes Etudes emeritus vallästudomänyi professzora elemzi a nyelv
megkülönböztető szerepét az emberi állat létmódjában: az egyén a nyelv
rendszeréhez igazodik, és a nyelvhez vezeti el a világot. A társadalom
és a vallás (vagy általában véve a institucionalizált Ész , fiduciáris",
hitbizományos aspektusa) közötti mai problematikus kapcsolatra vo¬
natkozóan kiemeli az amerikai szövetségi legfelsőbb bíróságnak azon
meglepő ítéletét, miszerint a vallás a gondolatkereskedésből szárma¬
zik. Novarina egy interjújában — mintha párbeszédet folytatna
Legendre-ral — megjegyzi, hogy szinte tartott a Hamvazás című esszé
publikálásától, annyira nagy ma Európában körülöttünk, és különösen
a kultúra területén a vallásgyűlölet: ,egy új Freud kellene, aki bebizo¬
nyítaná nekünk, mennyire tiltott a spirituális élet ma az emberi állat
számára. Jóllehet akkora szükségünk van rá, és olyan természetes, mint

a lélegzés."

A tárgyalt életművek ezen a ponton persze különböznek. Az elemzett
kortárs költők esetében a teológiai eredetű kenózis-fogalomnak nincs
relevanciája (a poétikai értelemben vett jelenlétnek és a képnek annál
inkább), Novarina életmnűvének pedig az alappilérét jelenti (szoros
összefüggésben kép és a reprezentáció által elhomályosított jelenlét

382 Ő maga hívta fel rá a figyelmem.

383 Pierre Legendre Lanimal humain et les suites de sa blessure, Paris, Fayard, 2016,
54-55.

3 Reconnaissane d'un drame, entretien avec Valère Novarina mené par Patrick Piguet,
in Communio, 2014/5 (szeptember-oktéber), ‘Littérature et Vérité’, 17.

+ 211 +