OCR
+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? és az elválasztás színháza marad.?? Ez az egyszerre mentális és nagyon is fizikai színház számos életművel ápol intertextuális viszonyt: a teljesseg igénye nélkiil Mallarmé,”** Genet, Pilinszky, Grotowski és Vasziljev nevét említhetjük. Novarina színháza olyan hely, amely a komikum révén felborítja a kezdeti rendet. E felfordulás révén, amelynek során egyik elem a másikat tagadja, nem a kezdőponthoz jutunk vissza, hanem egy harmadik állapotba. Ez nem más, mint a lélegző szervezet működése, amely Novarina dramaturgiájának központi képe: A lélegző rendszer, a felfedett dráma csodálatosan megmutatkozik Hegelnél - és abban a vallásban, ti. a kereszténységben, amelyet olyan jól utánoz, s amely egyben a vallás fonákja is, hiszen magában foglalja Isten halálát; mert Krisztus a Messiás paródiája is egyben: a leköpdösött Isten, a megbuktatott Próféta, mert végül a Szentháromság megfoghatatlan dogmája is egy fordított és forgó alakzattal és lélegző kerekével lerombolja mindazt, ami a monoteista kijelentésben ijesztő lehet (...) Minden elbeszélt dráma, minden igaz teória önnön tagadását hordozva jut bennünk előre. És a tagadás tagadásával. Át kell jutni rajta. Állatok vagyunk, akik arra hivattunk, hogy általmenjünk a nyelven.”?# Érdemes felfigyelni arra, hogy a Ji-King az emberi idő ciklikus ritmusát, amelyben élünk, vagyis a Lo-Shut megkülönbözteti az örökkévalóság anyaméhétől, a valóság alapritmusától, vagyis a Ho-toutól, amely egyfajta keresztet (kereszt formát) alkot: 283 A vallás az, ahogy Mezei Balázs professzor úr mondaná, ami feltárul a vallomásban, az egyes személy vallomásában, de a vallás mégiscsak az is, ami bennünket a személyesen túl összeköt (religare). 284 L. Az ismeretlen tett elejéről a Botcsinálta Élő alakját: , Ne feledd el széttépni a teret: akár a szellem fehér lapját. A színház üres, Ádám belép: távozik." (Valére Novarina: L’Acte inconnu, Paris, P.O.L., 2007, 11.) 285 Valére Novarina: A nyelv emlékezik, ford. Sepsi Enikő, in uő: A cselekvő szó színháza, 31-39. + 162 +