OCR
+ TER, IDG ES URESSEG VALERE NOVARINA SZINHAZABAN * hangstlyozva, hogy a VN a sajat monogramja: ,,Et un jour, la méme année, j’ai trouvé je ne sais plus oti la phrase dont Mallarmé avait fait sa devise »La destruction fut ma Béatrice«; j’en déduisis la mienne: »La négation fut ma Béatrice«. Et je lus désormais mes initiales: Voie Négative.”?8! Artaud teleologikus vizidjaban az egyetemes, hieroglifikus, tobbé nem a szavakon alapuló nyelv hasonló módon tulajdonít jelentéseket a dolgoknak, mint ahogy álmainkban szoktunk. Grotowski a Collége de France-ban 1997-ben elmondott székfoglaló beszédében a színház organikus hagyományaitól megkülönbözteti a szó nemes értelmében vett, a latin ars, artis jelentése szerint értett mesterséges tradíciót, mint amilyen a pekingi opera vagy Robert Wilson színháza. Az organikus tradíció színésze rituálét végez, vagyis — via negativa — arra törekszik, hogy olyan állapotba jusson, amely képes magába fogadni és magában hordozni valamit — úgy, ahogy Ryszard Cieslak, aki Az állhatatos herceg szenvedésjelenetében a passiôt — via negativa — az els6 intim, szerelmi élményén keresztül idézte fel, amely így a színpadon és a néző percepciójában egyfajta testi imává vált. NOVARINA DRAMATURGIÁJA: A TÉR ÉS AZ IDŐ KERESZTJÉN Imitatio Christiként a szinész az emberi test reprezentacidjat vonja vissza, in vivo rombolva le a fétist. A tér és az idő keresztjére feszített Ige testének áldozata árán az emberi beszédet a térbe veti. E testi imádság révén nyeri vissza életét. Ez a húsvéti aktus, amely Valére Novarina színházkoncepciójának központi mozzanata, ??? a szó eredeti értelmében vett vallásos (religiosus) színház hagyományában értelmezhető: olyan színház, amely összekapcsolja, egyesíti (religare) az emberiséget, miközben mégis a szétbontás 281 Valére Novarina: Voie négative, Paris, P.O.L., 2017, 75. 282 L. a komédiákból és a bábszínházból ismert Pulcinella elszenderedésének jelenetét, amely a bizánci kultúrából is ismert dormitiót idézi fel. + 161 +