Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000043/0000

Az Új Nemzeti Kiválóság Program Tanulmánykötete. Károli Gáspár Református Egyetem 2021/2022

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
New National Excellence Program: Collection of Research Essays
Tudományterület
Pszichológia / Psychology (12741), Nyelvészet / Linguistics (13024), Történettudomány / History (12970)
Sorozat
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000043/0102
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 103 [103]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000043/0102

OCR

A HOGY KÖTŐSZÓS MELLÉKMONDATOKKAL KAPCSOLATOS ATTITŰDÖK közvetlenül egymás mellett (9b), vagy csak a más esetekben is preferáltabb alany közrefogäsäval (9a). A (9c) a (6c)-hez hasonlóan a kötőszói és a fokozószói hogy egymással való használatára példa. Ezt azért próbáltam többféle mondat bemutatásával is vizsgálni, mert a kérdőíves kutatás eredményei alapján az ottani adatközlőknek csak az egynegyede ismerte ezt a változatot. Feltételeztem ugyanakkor, hogy nemcsak a két /1ogy-on, hanem a mondatot alkotó többi elemen is múlik, hogy mennyire fogadják el e formákat a nyelvhasználók, tehát azok variálása eltérő eredményeket hozhat. (10a) Hogy oda ne rohanjak! (10b) Hogy ez eddig nem jutott az eszembe! (10c) Hogy miket ki nem találsz! (10d) Hogy velem ilyen megtörténhet! (10e) Hogy ezt kellett megérnem! A (10)-es mondatok a frazémává vált inszubordinált mellékmondatok néhány esetét példázták, ezeket tételeztem a legismertebbeknek — egyuttal remek kiindulást adtak további hasonló variánsok megemlítéséhez. Jól szemléltetik a 1ogy utáni, különböző mondatrészi szerepű névmások használatának elterjedtségét is (lásd a félkövér kiemeléseket). (11a) Hogy a guta ütné meg! (11b) Hogy a guta üsse meg! Az átkok esetében a feltételes és a felszólító módú igealakkal való megjelenés elfogadhatóságára kérdeztem rá, illetve a nem inszubordinált (azaz hogy nélkül álló) variánsokkal való hasonlóságokra és eltérésekre. (12a) (visszakérdezés) Hogy mi akartam lenni felnőttként? (12b) Hogy mennyiben változott meg a véleményem? (12c) Hogy miért nem tudtam válaszolni a kérdésre? A (7)-es és (8)-as példák kapcsán már szóba került kérdések formájában megjelenő függetlenedett változatok használatára kérdeztem rá a (12)-es példamondatokkal. Végezetül a (13)-assal a metanyelvi reflexiókat tartalmazó variánsok ismertségét vizsgáltam. Mind a (12)-es, mind a (13)-as mondatok az elaboratív típust példázzák, amelyek a deontikus és az értékelő típushoz képest nem , egyedülállóak", azaz csak szintaktikailag függetlenek, pragmatikailag nem:" (13a) Hogy kimerítően válaszoljak: jól éreztem magamat. (13b) Hogy tisztázzuk: én igazat mondtam. (13c) Hogy közérthető példát mondjak: a gyerekek is szeretik tudni az igazat. A következő példákkal az írott inszubordinált változatok megítéltetése volt a cél. Ezeket, ahogyan fentebb is írtam, diasorban mutattam be (számozás és 1 D"Hertefelt: Insubordination in Germanic. - 101 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.1 MB
Permalinkből jpg
022_000043/0102.jpg
Permalinkből OCR
022_000043/0102.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde