Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000043/0000

Az Új Nemzeti Kiválóság Program Tanulmánykötete. Károli Gáspár Református Egyetem 2021/2022

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
New National Excellence Program: Collection of Research Essays
Tudományterület
Pszichológia / Psychology (12741), Nyelvészet / Linguistics (13024), Történettudomány / History (12970)
Sorozat
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000043/0101
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 102 [102]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000043/0101

OCR

DÉR CSILLA ILONA 3b) Hogy milyen érdekes ez! 4a) Hogy te mennyire furcsa vagy! 4b) Hogy mennyire furcsa vagy! 5a) Hogy te milyen csinos vagy! (5b) Hogy milyen csinos vagy! A (3a) és (3b) révén az ez mutató névmási alany adatközlők preferálta szórendi pozícióját igyekeztem megállapítani, hasonlóan a (4a), (4b) és az (5a), (5b) esetében is, ahol a személyes névmási alanyi pozíciója, illetve a jelenléte/hiánya eredményezte vélekedések megismerése volt a fő cél. Emellett az is, hogy ezeknek az értékelő típusba tartozó változatoknak az esetében van-e relevanciája a megjelenő negatív (kritika) vagy pozitív érzelemnek (dicséret). (6a) Hogy Gabika hogy megnőtt! (6b) Hogy Gabika mennyire megnőtt! (6c) Hogy hogy megnőtt! A (6)-os mondat variánsai révén a hogy partikula hogy kötőszó utáni közvetlen és közvetett megjelenésének hatását szerettem volna megvizsgálni. Látható, hogy míg a (6a) esetében az alany a két hogy közé került (hasonlóan a (3a), (4a), (5a)-hoz: az alany követi a kötőszót) — ezt feltételeztük a preferált szórendi megoldäsnak -, a (6c)-ben mär hiänyzik. A (6b) a fokoz6 partikulakent is hasznälatban levö hogy egyik szinonim megfelelöjet, a mennyire partikulät peldäzza (mindkettőt — a de-vel és a milyen-nel együtt - aDMMH-s funkciöszök köze sorolja Kas [2005]). A (6c) tehát az ún. dupla hogy-os esetek egyikét mutatja be. (7a) Hogy hogyan lehet ekkorát tévedni!? (7b) Hogy hogyan lehet így hazudni! (8a) [méltatlankodva, elítélően] Hogy hogy lehet ilyet csinálni! (8b) lérdeklődve, kíváncsian] Hogy hogy lehet ilyet csinálni? A (7)-es és (8)-as példamondatok a hogy-nak egy harmadik, kérdő névmási (hogyan?~hogy? valtozatok) alkalmazását szemlélteti, amely ugyancsak képes az inszubordinält mellekmondatok hogy-ja utän következni. Ezen &s a (6)-os peldákon keresztül azt is vizsgálni szerettem volna, hogy az adatközlők mennyire képesek különbséget tenni a hogy e háromféle szerepe között. Továbbá a (7)-es változataival a különböző intonációk (kérdés vs. felkiáltás) és érzelmi nyomatékok (felháborodás, kíváncsiság, csodálkozás) kiváltotta adatközlői értékeléseket szerettem volna előhívni. (9a) Hogy Éva de sokat képzel magáról! (9b) Hogy de ki tudnám borítani a szemetest! (9c) Hogy hogy ki tudnám borítani a szemetest! A (9)-es esetek a fentebb már említett fokozó partikulák közül a de hogy kötőszó utáni megjelenésének elfogadhatóságát célozták: használhatók-e ( ( ( ( * 100 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.09 MB
Permalinkből jpg
022_000043/0101.jpg
Permalinkből OCR
022_000043/0101.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde