Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000043/0000

Az Új Nemzeti Kiválóság Program Tanulmánykötete. Károli Gáspár Református Egyetem 2021/2022

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
New National Excellence Program: Collection of Research Essays
Field of science
Pszichológia / Psychology (12741), Nyelvészet / Linguistics (13024), Történettudomány / History (12970)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000043/0093
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 94 [94]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000043/0093

OCR

VERES ÁBEL ország dicsőíti a kormányt. De a gépezet központja üres, és a dicsőség nem más, mint az ebből az ürességből áradó ragyogás, a kimeríthetetlen kábod, amely egyszerre tárja fel és fedi el a gépezet központi ürességét." Ezzel pedig Agamben szerint Barth a bibliai dicséségfogalmat (715/56€a) helyezi át az esztétika semleges szférájába, és így a semleges szférába taszított esztétizalas a szépség Herrlichkeitot depolitizáló eleme helyett elfedi és méltóságteljessé teszi a politikai erőt és uralmat." Megállapíthatjuk, hogy Agamben ezen kritikája Barth theologia gloriae-jét a politikai elnyomás elméleti háttereként mutatja be. Agamben valóban rámutat a , gépezet központjára", ugyanis ha az üres, akkor a szépségről és a dicsőségről nem kell beszélnünk, de nem is szemünkkel kell keresnünk azt, hanem a fülünkkel juthatunk engedelmességre a gépezet központjában uralkodó megfeszített feltámadottnak. Isten emberhez szóló élő szava kikerüli, hogy egy elnyomó rezsim megafonja legyen, mivel Isten élő szava az ember számára kisajátíthatatlan. Ezért is szól Isten igéje szó formájában, hiszen a , beszéd egyszeri, a hangok elszállnak, és soha többé nem lehet ugyanúgy mondani és érteni valamit, még akkor sem, ha hangrögzítőt használunk." Ha a , gépezet központja üres", az nem jelenti azt, hogy az valóban üres, lehet, hogy csak a gépezetet szemlélő tartja üresnek, hiszen Barth szépségről és dicsőségről alkotott teológiai értekezése éppen az önmagát megalázni kész etikára mutat — bar a KD II/1-ben pusztán dogmatikai fejtegetéseket olvashatunk —, amely nem egy Verführer (félrevezető) stratégiai ötletén nyugszik, hanem a megüresített, testet öltött és feltámadt Krisztuson, aki nem vezetőként, hanem útként ajánlja fel önmagát minden nemzet és minden nép számára. Ez a theologia crucis húzódik végig Barth teológiáján, amely , semleges esztétikai szféra" helyett a városon kívüli szférában, a Golgota dombján tárgyalja a Szentháromságtól származó szépséget. Barth honfitársa, a katolikus Hans Urs von Balthasar a teológiai esztétikai alapjainak újraépítőjét látja Barthban, mivel a szupranaturális egzisztencialista teológiával szemben Barth továbbra is kapcsolódik a keresztyénség objektív és esztétikai szemléletéhez."? Viszont Balthasar szerint a teremtési rendek elutasitása azok isteni szépségéből való kizárását is jelenti, ugyanis Balthasar teológiai esztétikájában a látható egyház, a házasság szentsége és a szentek élete is állandó minőséggel rendelkeznek, így pedig a szépség analógiáját is hordozzák." Ez 56 Uo., 211. >” Uo., 212-213. 58 Kodäcsy Tamäs: A homiletikai aptum. Hogyan lesz a szöszeki beszedböl igehirdetes?, Budapest, Károli Gáspár Református Egyetem — U’Harmattan, 2019, 100. 5° Balthasar: Seeing the Form, 56. © Uo., 28. + 92 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.2 MB
Permalink to jpg
022_000043/0093.jpg
Permalink to ocr
022_000043/0093.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu