OCR Output

PETŐ LÁSZLÓ

a küzdelemben a katolikus egyház leginkább az őslakosság nyelvét jól beszélő egy¬
házi személyekre és a műveltségben élen járó jezsuitákra támaszkodott.

A prekolumbián vallás elleni kampányok úgy kezdődtek, hogy 1608-ban
Francisco de Ávila felhívta a hatóságok figyelmét arra, hogy Huarochirí tarto¬
mányban az őslakosok titokban tovább folytatták a politeista kultuszokat. Ávila
atya megerősítette, hogy plébániájának őslakosai bálványimádók (eran idólatras)
— annak ellenére, hogy hosszú ideje megkeresztelkedtek -, és ezenfelül ugyan¬
úgy imádták az andoki istenségeket, mint a spanyol gyarmatosítás előtt. Fran¬
cisco de Ávila úgynevezett , bálványimádás felfedezése" indította el az első
kampányt a politeizmus felszámolására a limai érsekség területén, majd őt
nevezték ki az első bálványimádás elleni bírónak (juez extirpador de idolatrías)
is. Avilán kívül a következő években más egyházi személyeket is kineveztek
vizitátornak, sőt a bálványimádás kiirtását hamarosan intézményesítették is
Limában. Ezt a bálványimádás elleni kampányt számos másik követte a 17.
század folyamán, melyek során több ezer embert ítéltek el. A kampányokra
általánosan jellemző volt, hogy a bálványnak nevezett andoki istenségek nagy¬
számú ábrázolását felkutatták és megsemmisítették, ezzel egyidőben elégették
az őslakosság prekolumbián vallásához kapcsolódó kellékeit (a pogánynak mi¬
nősített szertartási eszközöket) és múmiáit (az andoki ősök mumifikálódott
holttesteit, kecsua nyelven malquit) is.’

A kampányokkal kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a részt vevő egyháziak
által feltüntetett számok (több száz elpusztított bálvány, bűnbánatot mutató és
megtért őslakosok ezrei) nem tükrözik a valóságot, mivel a , látogatásokat" nem
hajtották végre egyforma intenzitással valamennyi andoki tartományban. Arra
a kérdésre, hogy mi határozta meg ezek intenzitását a Perui Alkirályság egyes
tartományaiban, nem találtam kielégítő választ, azonban valószínűnek tartom,
hogy a kampányok intenzitása a térség sajátos földrajzi viszonyaira, az egyes
települések megközelíthetőségének kérdésére vezethető vissza. Ennek következ¬
tében a bálványimádás-ellenes kampányok hatásai csak azokban a régiókban
voltak valóban jelentősek, ahová a kijelölt egyházi személyek megérkeztek, és
ahol sikerült felkutatni, s ezt követően elpusztítani az őslakosság bálványait.
Következésképpen, a 17. századi vizitációk leginkább a limai érsekség területére
korlátozódtak, és az egyházi eljárás az ottani őslakosságra volt nagy hatással.?

? Iris Gareis: Extirpación de idolatrias e identidad cultural en las sociedades andinas del Perú
virreinal (siglo XVII), Boletin de Antropologia, vol. 18, 2004/35, Departamento de Antropología,
Universidad de Antioquia, Medellin, Colombia, 262-282, 264.

3 Uo., 264-265.

+ 42 +