OCR
408 GORDON GYŐRI JÁNOS — CSEREKLYE ERZSÉBET Szűkülő szakmai tér Mindazonáltal a megkérdezett, magánoktatásban részt vevő nyugdíjas tanárok saját tevékenységükre és fejlődésükre holisztikusan gondolnak, főként, ha rendelkeznek korábbi mentori és/vagy vezetői tapasztalattal. Ők tudatosan használják a szakmai kommunikációs teret. Ezeknek a pedagógusoknak gyakran van működő szakmai hálózata, és a hálózaton belül is változatos szerepeket látnak el, integrálják aktív pályafutásuk alatti szerepeiket a nyugdíjas pedagógusként folytatott szakmai tevékenységeikkel, a pedagógusi tevékenységet és fejlődést továbbra is teljes egészként (Chen, Chang 2006) gondolják el. Elbeszéléseikben azonban a nyugdíjaskori szakmai kapcsolatokat és kihívásokat az aktív éveikhez képest kevésnek és ritkának irjäk le: leiräsaikban megjelenik az elmagänyosodäs motivuma. , Elmegy az ember nyugdíjba és egyik napról a másikra lesz pici számára a világ. A kapcsolatai tizedannyira vagy még rosszabb arányban beszűkülnek, és én ezt nem szeretném így megvárni, hogy egyszer csak azt érezzem, bogy úristen, bezárult körülöttem a világ." (Julianna) , Magántanításban kevésbé [kérnek egymástól anyagokat a kollégák], ott eléggé magára hagyottan működik az ember. Más az iskolai oktatás. Ott nagyon zavarna, ba ennyire el lennék magányosodva, de itt nem." (Ágota) , Az egyéni tanítás, az egyes dolgok benne már rutinná válnak. Bár mindig kell újat keresnem, most is kell újat keresni, hogy ne legyek egy begyöpösödött valaki, azért tenni kell. De az iskolai élethez képest, és az iskolai tennivalókboz képest, minden évben kevesebbet [csinálok]." (Estike) ,— Kivel beszéli meg az ember a magántanítási kérdéseit? — Senkivel, azt sajnos senkivel. Nekem a magántanítás az magányos tanítás, nincsen itt nekem ebben segítségem vagy beszélgetőpartnerem." (Julianna) Elsősorban azok a tanárok érzik a magántanítás kérdéseit szakmai diskurzusba nem illőnek, akik az iskolai tanár iránti bizalmatlanságként értelmezik a magántanár alkalmazását. A szakmai hálózat kialakítását, különösen ideértve a tanári együttműködés kiépítését a magántanulók iskolai tanáraival sokszor prekoncepciók gátolják, amelyek tovább mélyíthetik a beágyazottság (Granovetter1985) hiányát és erősítik a bizalmatlanság jelenlétét. , Föl se merül bennem, bogy én felvegyem vele a kapcsolatot. Most így belegondolva, ha én vagyok a tanár és az én tanítványom elmegy különtanárboz, én nem biztos, hogy a