Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Page
Preview
arc_000134/0000

Keresni az újat szüntelen…: tanulmánykötet Halász Gábor tiszteletére

  • Preview
Series
Metszéspontok
arc_000134/0407
  • Page
Page 408 [408]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
arc_000134/0407

OCR

NYUGDÍJAS TANÁROK MINT MAGÁNTANÁROK 407 1999-ben leírta (Bray 1999), hogy az árnyékoktatásnak igen sokféle változata van, függően egy adott ország/oktatási rendszer különféle jellemzőitől, mint például a hagyományoktól, az árnyékoktatási terület iparosodásának mértékétől és egyéb tényezőktől. A sokféle árnyékoktatási tanítás egyik lehetőségeként említi ő is, később pedig más szerzők (Kobakhidze 2018) azt, amikor a tanárok céges háttér nélkül otthon, a tanuló otthonában (olykor az iskolában vagy valamilyen más helyszínen) egy az egyben tanítanak egy magántanulót. Más, például kelet-ázsiai országokhoz képest (Gordon Győri 1998; Gordon Győri 2020) Magyarországon az árnyékoktatás csak kevéssé iparosodott — leginkább talán az idegennyelv-oktatás, illetve az online hirdetéseken keresztül elérhető oktatás terén mégis —, viszont széleskörűen fennmaradt annak hagyománya, hogy egyetemisták, praktizáló tanárok vagy éppen nyugdíjas tanárok céges hätter nelkül „magäntanitvänyoknak" ,magánórákat" tartanak. E jellegzetesség miatt saját pilot kutatásunkhoz az ilyenféle árnyékoktatási tevékenységet folytató nyugdíjas tanárokat vontunk be. EREDMÉNYEK , A magántanítás az magányos tanítás": a nyugdíjas magántanárok szakmai kapcsolatai A tanárok informális önfejlesztése és szakmai tanulása egyre jellemzőbben az online térben történik (Irust, Krutka, Carpenter 2016), a magyar nyugdíjas tanárok esetében ez inkább kuriózumkérnt jelenik meg, a fejlődés és szakmai tanulás terét elsősorban a személyes találkozásokhoz kötve konstruálják meg, felhasználva minden elérhető, aktív szakmai kapcsolatukat. Így szakmai kapcsolataik, bár nem a korábbi intenzitással, de mind a formális, mind az informális hálózataikban (Szabó, Singer, Varga 2011) tovább működnek. A tanárok nyugdíj utáni szakmai tevékenységei és hálózatai az aktív időszak tevékenységeinek és hálózatainak szűkülésével alakulnak ki, az életkor előrehaladtával bekövetkező változások figyelembevételével (Satiené 2017). A magántanítás megítélése ambivalens a kutatásban részt vevő nyugdíjas tanárok körében. A magántanítási praxisuk véletlenszerűen, szakmai tervezés, kollégákkal való konzultáció nélkül, szinte belesodródva alakul ki, ami a magántanítási iparnak erre a szegmensére valószínűleg általánosan jellemző jelenség, ahogy Liu és Sammons (2021) is megállapítja nagy kínai árnyékoktatási intézmények tanárainak pályáját vizsgálva. Kobakhidze (2018) úgy találja, hogy a tanárok énképe negatívabb, amikor saját magántanítási tevékenységüket értékelik.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.11 MB
Permalink to jpg
arc_000134/0407.jpg
Permalink to ocr
arc_000134/0407.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu