OCR
À PEDAGÓGUSOK FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉSI MODELLJEINEK VIZSGÁLATA 327 Tanulásértelmezések a szervezetben Az esettanulmány korábbi fejezeteiben is utaltunk rá, hogy az autonómia, a sokszínűség értéke, valamint a partnerség a szervezeti kultúra kiemelten fontos elemei, melyek a tanulásról való gondolkodásban is megmutatkoznak. Az iskolai pedagógiai törekvése az önszabályozó, érdeklődésen alapuló tanulás kialakítása a tanulókban. Pedagógiai program ennek megfeleltethető egyik alappillére, hogy az iskola rendkívül széleskörű tantárgyi kínálatot alakított ki, melyben választási lehetőséget biztosít a tanulóknak, illetve törekszik arra, hogy az idegen nyelvek tanulásakor minden felmerülő (bármilyen) igényt kielégítsen. Hasonlóan a pedagógusokhoz, a tanulók is szerves részei az iskola döntéshozó testületeinek (azonos szavazati jogokkal is rendelkeznek). A tanulók élhetnek az ,órára nem járás" lehetőségével is (Szabad tanulás rendszere). A diákok egy pályázat keretében egy projekt megvalósítása céljából mentességet kaphatnak bizonyos órák látogatása alól. Erre pályázatot nyújtanak be és egy mentort választanak maguk mellé, aki a projekt megvalósítását követi. A diákok aktív szerepét a tanárértékelési rendszer is erősíti: a tanulók minden tanévben értékelik tanáraikat hat szempont mentén. (Amennyiben egy tanár kedvezőtlen értékelést kap, fejlődési tervet kell készítenie, amennyiben nem javul az értékelése, munkajogi következményei lesznek.) A személyre szabott tanulás domináns szervezeti érték, az iskola vezetője számára valójában ez a szakmai tanulás és fejlődés eredménye és alapja, a pedagógiai nézetek elmozdulása a , mit tanítok" szemlélet felől a ,kiket tanítok" felé. A szakmai tanulás és fejlődés során a pedagógiai nézetek, attitűdök formálódását emeli ki. »Az ember a gyakorlat, illetve a tanulmányok, továbbképzések, ráképzések, műbelymunkák folyamán, bogy tudja elfelejteni a lehető legnagyobb, illetve teljes mértékben a tananyag-központúságot. Hogy tud ellépni arra a szintre, hogy a tananyag és a tantárgy az egy eszköz, és a gyerek világába való belépésre egy kaput nyit. Tényleg a gyerekekről kell szóljon minden, meg az együttműködésről." [...] , A tanulás magatartásváltozás, ellépek attól, hogy tananyagot adok le. Rutinos mobácsi vész előadó vagyok, sehova nem visz, káros." (vezetői interjú, férfi) Az intézményben alapvetően a legújabb folyamatos szakmai fejlődés és tanulásfogalom dominál, azaz komplexen tekintenek a pedagógusok a saját tanulásukra, tanulási útjukat nemcsak a képzések mentén értelmezik, hanem kiemelik az egymástól való tanulást, valamint az aktuális változásokhoz való rugalmas hozzáállást, adaptációt, a kihívást jelentő helyzetek közös és/vagy egyéni leküzdését, szakanyagok olvasását, szakmai közösségben való részvételt is. Ez a szemlélet megjelenik a vezetőséggel és a pedagógusokkal készített egyéni és fókuszcsoportos interjúkban alapvető attitűd, szemlélet formájában, valamint célzott kérdésre adott válaszaik