OCR
306 K.NAGY EMESE A gyakorlatorientált pedagógusképzés pilot próbája Tudván, hogy minisztériumi szinten lassú a döntéshozatal és ennek következtében bármilyen döntés, intézkedés, ennek következtében a reform hatása is későn érezhető, ezért a pedagógusképzés országos reformjára tett javaslattal párhuzamosan megkezdődött az új tanárképzési módszer kidolgozása és kipróbálása, amelynek az alapja tehát az országos reformra tett javaslat, benne, többek között a stanfordi alapelvek érvényesítése volt. A reform bevezetése több lépcsőben történt. Először 2018-ban, egy ,pilot-pilot" keretében, önként jelentkező 24 fő hallgatóval kipróbáltuk, hogyan szervezhető meg, hogyan kapcsolható szorosabban össze az egyetemi és a gyakorlóiskolai képzés az egyetemre való belépés pillanatától. A ,pilotpilotban" részt vevő hallgatók kettő, a tanárképzés számára fontos visszajelzést adtak számunkra. Az egyik, hogy az első- és másodéves hallgatók szerint a korai gyakorlaton való részvétel lehetőséget ad arra, hogy időben átgondolják, hogy valóban szeretnének-e a pedagóguspályára lépni, a másik pedig az a megállapítás volt, hogy a hallgatók elégedettek pályaválasztásukkal, úgy vélik, hogy a pálya több lehetőséggel kecsegteti őket, mint előzetesen gondolták. A programot 2019-ben, az első belépő évfolyamon már teljes létszámával elindítottuk, és most már két egyetemen tanulnak e szervezés szerint a hallgatók. A rendszer országos kiterjesztése 2022 szeptemberétől valósul meg. Melyek a gyakorlatorientált képzés lényeges tartalmi elemei? Az első az elmélet és a gyakorlat kapcsolatának szorossá tétele, az ismeretek gyakorlati alkalmazására felkészült hallgatók kibocsátása. Ez a cél magában foglalja az elméleti és a gyakorlati képzés folyamatos, szoros egymásra épülését abból a célból, hogy növeljük a képzés hatékonyságát és megkönnyítsük az elméletben megszerzett ismeretek gyakorlatban történő alkalmazását. Ehhez szükségesek voltak a nemzetközi, így a Stanfordról érkező tapasztalatok is. A reform megkívánta az utolsó képzési évre koncentrált gyakorlat kreditszámának módosítását olyan módon, hogy a kreditek egy része a korábbi szakaszban megvalósított gyakorlatvégzésre fordítódjon. A hangsúly az egyetem és a közoktatási intézmény (gyakorlóiskolai, partneriskolai) közös képzéseinek, közös kutatási és fejlesztési tevékenységének biztosításával, az ott dolgozók közös tudásának, egységes szemléletének megteremtésére helyeződött, megkívánva, hogy a fenti cél érdekében az egyetemi oktatók közoktatásban végzett tevékenysége és az arról való tudása erősödjön, ugyanakkor a közoktatási intézményekben (gyakorlóiskolai, partneriskolai) dolgozó pedagógusoknak az egyetemi munkába való bekapcsolódásának az előmozdítása is megtörténjen. További célkitűzésünk az volt, hogy a hallgatók célirányosabb, a majdani munkahelyük igényeinek jobban megfelelő ismerteket szerezzenek a gyakorlati képzési időszakban. Mivel a köznevelési intézmények egy adott társadalmi kör