OCR
A STANFORD TEACHER EDUCATION PROGRAM ÉS A KOMPLEX INSTRUKCIÓS PROGRAM 305 szembeni új elvárásokat és kompetenciaterületeket, és rámutattunk arra, hogy az iskolában tanító tanárok, az egyetemen az egyes szakok, valamint a pedagógia és a módszertan oktatói egyenlő felelősséggel tartoznak a diákok tanárrá válásának folyamatában. Az alábbiakban a Miskolci Egyetem gyakorlatrendszere egészének céljait emeljük ki (K. Nagy, 2022): A gyakorlati képzés célja a ballgatók professzionális felkészítése a tanári pályára, amelynek eredményeképpen a szaktudományos ismeretek mellett magas pedagógiai mesterségbeli tudással bagyják el a felsőfokú oktatási intézményt. A gyakorlatorientált tanári felkészítés fókuszában a ballgató tudásának, képességeinek, attitűdjeinek, autonómiájának és felelősségének, a tanári pálya iránti elköteleződésének a kialakítása, fejlesztése, továbbfejlesztése áll. A képzés a transzverzális kompetenciák kialakítása mellett elősegíti a reziliencia kialakulását. További cél, hogy a gyakorlat megkönnyítse az egyetemi tanulmányok és a munkaerő-piaci követelmények közötti átmenetet. Kívánalom továbbá, hogy a ballgatók értsék az oktatásnak a társadalom fejlődésében betöltött szerepét. A célok megvalósulásáért a képzés belyezze előtérbe « a folyamatos tanulás, valamint a kutatás iránti elköteleződés kialakítását; . a ballgató, az egyetem és az iskola közötti együttműködést; . az elmélet és a gyakorlat kapcsolatának az erősítését; . a batékony tanulást segítő technikáknak a megismerését, amelynek eredményeként a hallgatók fel tudják tárni a tanulók közötti különbségeket és képesek erre differenciált eszköztárral reagálni. A képzés eredményeként a ballgatónak lehetősége van « megismerkedni a pedagógusszerep teljességével; a az elméleti és a gyakorlati tudást integratívan kezelni, összekapcsolni azt a pedagógiai munka során; « az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének elsajátítására; . a tanulók életkori és szociokulturális sajátosságainak, a tantestület az iskolai légkör jellemzőinek, az intézményt körülvevő társadalmi környezet megismerésére; . annak elsajátítására, hogy képes legyen kritikus gondolkodásra és problémamegoldásra nevelni a diákokat, érzékenyen reagálni a szociális bátterükre, a szülők igényére, valamint arra, bogy középpontba belyezze a tanulók egyéni szükségleteit és személyre szabott fejlesztését. A képzés minden szegmensében jelenjen meg, hogy a tehetséggondozás mellett a tanárképzés kiemelt célja a tudásban és szocializáltságban beterogén tanulócsoportok nevelése, előtérbe helyezve a méltányos oktatási környezet megteremtését.