OCR
270 PÁLVÖLGYI LAJOS — KOVÁCS ISTVÁN VILMOS együttműködésre és kezdeményező részvételre, cselekvésre építő tanulás, és az olyan globális tendenciákhoz történő kapcsolódás, mint amilyen a digitalizáció, a nemzetköziesedés, az innováció vagy a versenyképesség javítása. A partnerség témaköre ebben a tanulmányban két szakterület, az üzleti menedzsment és a felsőoktatás perspektíváiban kerül nagyító alá. A szerzők egyike a menedzsment, másikuk az oktatás világából érkezett. E tanulmány készítése során azonban nem a saját diszciplínájukról írtak, hanem sajátos pozíciót foglaltak el: a másik szakterületére tekintettek. Partnerség alatt a szerzők olyan együttműködési formákat értenek, amelyekben az érintettek hierarchikus viszony nélkül vagy azt másodlagossá téve kompetenciáik, feladatkörük, ambícióik függvényében saját elhatározásból vesznek részt. A szerzők feltételezik, hogy partnerség során az együttműködő felek vagy közös célokat követnek, vagy saját céljaikat a többiek céljaival összeegyeztethetőnek tekintik. A kapcsolódó tevékenységeik során kölcsönösen elismerik egymás hozzájárulását. A szerzők tapasztalatai alapján szerencsés, ha a partnerségben végzett munkát win-win várakozások kísérik és a partneri viszonyban megszülető eredmények közös produktumok. A MENEDZSMENTMODELLEK EVOLÚCIÓJA FELSŐOKTATÁSI KITEKINTÉSSEL A menedzsmexnt világában a partnerségre mint a vállalaton belüli ágensek horizontális és a vezetés, illetve az alárendelt szervezeti egységekben dolgozók vertikális partnerségére érdemes tekinteni, de a külső érintettekkel, ügyfelekkel, vásárlókkal való partnerség is fontos lehet, melyben a közös alkotás (co-creation) ambíciója is megjelenik. A felsőoktatás a közszféra alrendszere, így az üzleti világgal való analógia lehetősége központi dilemmája e témakörnek, jóllehet a magán felsőoktatási intézmények az üzleti/vállalati szféra részeként is értelmezhetők. Az egyetemeken belüli partnerség alatt kiemelten az egyetem akadémiai és adminisztratív szereplőinek a hallgatókkal kialakított partnerségét értjük, jóllehet, az üzleti szférához hasonlóan itt is egyre markánsabban megjelenik a külső érintettekkel, azaz a munkaadókkal, a közszférával és a helyi közösségekkel való együttműködés és partnerseg igenye (ld. Triple Helix, Tudashäromszög-modellek). Technolögiai ugräsok, a menedzsmentmödszerek kihiväsai &s valaszai Elsőként a menedzsmentmodellek fejlődésének néhány állomásához kapcsolódva érdemes áttekinteni az üzleti szféra partnerségi megközelítésének néhány elemét.