A fentiekben jeleztem a képzésre háruló felelősséget, és azt is, mennyire fon¬
tos volt a számunkra az, hogy a munkaformák tekintetében a szociálpedagógi¬
ához kapcsolódó munkaformákat, módszereket tisztázzuk, kijelöljük a kompe¬
tenciahatárokat, és képesek legyünk ezek alapján tanítani a jövő nemzedékét.
Így jött létre egy csoportmunka képzési modell, amely egri modell, hiszen az
egri képzés köztudottan nagy hangsúlyt fektet a csoportokban zajló fejlesztő
tevékenységekre, a szociális készségeket fejlesztő csoportmunkára. A kötet ha¬
todik cikke ezt a modellt mutatja be.
A közösségi kapcsolatainkon keresztül terjedő információknak - érzelmek¬
nek, gazdagságnak, szegénységnek köszönhetően - a társadalmi egyenlőtlensé¬
gek újratermelődésében is nagy szerepük van. Az ezzel kapcsolatos kutatásunk
eredményei nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a közösségi munkához kapcso¬
lódó tanegységek oktatásába beemeljük a közösségi kapcsolatok elméletét is.
Ezt a hetedik cikkben megjelenő kutatási eredményeink is ösztönözték. Az IKT
eszközökön keresztül létrejövő közösségeink működési sajátosságai jelentős in¬
formációt hordoznak a segítő szakember számára arról a klienskörről, akivel
dolgozik. A 21. század ifjúsága a digitális térben szervezi közösségi kapcsolatait,
így a klasszikus közösségfejlesztés mellett a közösségi kapcsolatokra alapozó
közösségi beavatkozásokra is egyre nagyobb szükség van, illetve lesz. Ehhez
nyújt segítséget az utolsó előtti tanulmány.
Több mint egy évtizede gondozzuk a Roma Szakkollégiumot. Elkötelezett
szakemberei vagyunk az esélyegyenlőséget megteremtő szakmai programok¬
nak. Fontosnak gondoljuk a társadalmi felelősségvállalást, így több kutatással
járulunk hozzá a szakkollégium szakmai programjának fejlesztéséhez. A tere¬
pen végzett munka során lettünk arra figyelmesek, hogy a szakkollégista fiata¬
lok mennyire nagy hatást tudnak kifejteni a hasonló sorssal rendelkező, telepen
élő kortársaikra. Hallgatóink korrepetálással és szabadidős programok szer¬
vezésével valósítják meg a társadalmi felelősségvállalást. Ebben a munkában
partnerünk a roma telepen megjelenő szakmai program, amely egy közösségi
ház keretein belül zajlik. Így minden adott volt ahhoz, hogy a terep, a felső¬
oktatás és kutatócsoportunk összehangolt kutatásával megvizsgáljuk annak az
érzékenyítő folyamatnak az eredményeit, amelynek köszönhetően a szakkollé¬
gium tagjai mentori tevékenységet tudtak kialakítani a roma telepen.
Meggyőződésem, illetve szakirodalmi tény is, hogy a hátrányos helyzetből,
a szegénységből kivezető út egyik eszköze a tanulás. A felsőoktatásba járó hall¬
gatók ezt már tudják, megtapasztalták a saját bőrükön. A telepen élő kortársaik
azonban ezt nem tudják, ezért nem képesek a mindennapokban motivációvá
alakítani. Hallgatóink felkészítésének, a szakkollégium szakmai programjának
köszönhetően létrejött egy olyan képzés, amelynek köszönhetően hallgatóink