jutottam, hogy sokproblémás közösségek esetén az igényekre alapozó beavat¬
kozások közösségi alapú szolgáltatásfejlesztésekkel munkálhatók ki. Ennek ál¬
talános folyamatát mutatom be, megerősítve a fórumok szerepét, amelyek alap¬
jául szolgálnak a közösség igényeire adott intervenciók kimunkálásának. Ebben
a tevékenységrendszerben az , aktív mag" létrejöttének kiemelt jelentősége van.
Az aktív mag által mozgatott, bevont közösséggel való munka új megvilágításba
helyezi a közösségfejlesztési folyamat eddig megismert lépéseit. A tanulmány
végén az aktív mag létrejöttének módszertani elemeit összegzem.
Az ötödik cikk szorosan kapcsolódik az előzőhöz: az elméleti áttekintésben
bemutatott folyamatokat és technikákat terepen zajló közösségfejlesztési pro¬
jektben szerezett tapasztalataim alapján világítom meg gyakorlati kontextus¬
ban. Több mint hat éve vagyunk jelen kollégáimmal az egri Szala városrészben,
ahol közösségfejlesztésre alapozó szolgáltatásfejlesztést hajtunk végre. Az elő¬
ző cikkben vázolt elméleti lépéseket (felkérés, interjú, az ajtótól ajtóig kérdőív,
aktív mag alakulása, vezetői szerepkör módosulása, eredmények értékelése és
kommunikációja stb.) a szalai közösségfejlesztési projekt tükrében töltjük fel
terepen szerzett valós tapasztalatokkal. A közösségfejlesztés folyamatának
bemutatása, a terepen megszerzett tapasztalatok elemzése, értelmezése nagy¬
ban elősegítheti a leendö szociälpedagögusok erdeklödesenek felkelteset ezen
munkaforma iränt.
Az elméleti és módszertanokat bemutató rész után egy harmadik elem is meg¬
jelenik a könyvben, ez pedig a kutatási tevékenységhez kapcsolódik. Megfelelő
elméleti megalapozottság birtokában a segítő a módszertani repertoárjával pro¬
fesszionális módon képes a segítés során feltárulkozó lehetőségek meglátására,
megláttatására, és úgy tud beavatkozásokat szervezni, hogy az az igényekre ala¬
pozva segíti a kliens (egyén, csoport, közösség) autonóm önmegvalósítási törek¬
véseit, és képessé válik a problémamegoldásra. A kutatás nagyon fontos eleme
egy professzionálisan működő segítő tudásának. Kutatási eredményekkel alátá¬
maszthatjuk beavatkozásaink eredményességét; tendenciákat rajzolhatunk ki,
amelyek befolyásolhatják későbbi beavatkozásainkat, vagy akár alapját képez¬
hetik egy beavatkozási terv megalkotásának; ugyanakkor nagyon fontos eleme,
alapja a szakma fejlődését elősegíteni kívánó oktatási anyagok megalkotásának
is. A kutatás eredményei képzési modellhez, tanegységhez kapcsolódó oktatási se¬
gédanyagokhoz, esetleg új szervezetek létrehozásához vezetnek. Ez történt Eger¬
ben. A Szociálpedagógia Tanszéken működő kutatócsoport munkájának köszön¬
hetően a kötet utolsó három tanulmánya olyan kutatási eredményekre alapozó
részeket tartalmaz, amelyek szorosan kapcsolódnak a szociálpedagógus-képzés¬
hez, a segítő szakember által megvalósított esélynöveléshez, és egy olyan szerve¬
zet - a Roma Szakkollégium — működéséhez is, amelyet egységünk 12 éve gondoz.