OCR Output

10 ] Előszó

csoport vezetése után, az egyik munkámnak köszönhetően közösségfejlesztés¬
sel kezdtem el foglalkozni. Az esélynövelés nagyon fontos tevékenység szá¬
momra. A szociálpedagógus által működtetett munkaformák és módszerek spe¬
ciális dinamikával használhatóak, és nagyon fontos, hogy a segítő szakember
képes legyen ezeket a munkaformákat és módszereket az egyén, a csoport vagy
a közösség igényeire alapozva variábilisan tervezni és használni. Egyik kutatá¬
sunk során - ahol a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésével foglalkoz¬
tunk infoakommunikációs technológiai (IKT) eszközök által biztosított felületek
bevonásával - kerültem kapcsolatba a közösségi szociális segítés, a közösségi
kapcsolatok felfogásának elméletével. Az IKT eszközökön keresztül megjelenő
társas szerveződések, közösségek sajátosságainak vizsgálata során alakult ki
bennem a szociálpedagógus közösségi kapcsolatok felfogásához illeszkedő el¬
méleti konstruktum. Ez szintén segitette a szociälpedagögus-kepzesben megje¬
lenő közösségi munkához tartozó modulok oktatását.

A fentiek indokolták a cikkek beválogatását ebbe a könyvbe, amelyek az aláb¬
bi logika alapján fűzhetőek egy koherens egységgé.

Az első cikk betekintést nyújt a szociálpedagógus által használt csoport¬
munka fogalmának meghatározásába és annak módszertanába. A pszichológia,
pedagógia által használt, valamint a szociális munkában használt csoportmun¬
ka fogalmak sokszínűsége megnehezíti a szociálpedagógus által működtetett
csoportok értelmezését. Amennyiben nem tudjuk megmondani annak a cso¬
portmunkának a sajátosságait, amelyet a szociálpedagógus a szociális inter¬
venciók során működtet, nagyon nehéz helyzetbe hozzuk a terepen dolgozó
szakembert. A csoportmunka-felfogás mellett, képzőként az is elengedhetetlen
számunkra, hogy képesek legyünk az oktatásban megjeleníteni a szociálpeda¬
gógiai csoportmunka módszertanát. Ennek köszönhetően a terepen dolgozó
szakember adekvát módon lesz képes működtetni a szociális készségfejlesztő
csoportokat. A módszertani ajánlások, a csoport szervezédésétél a lebonyoli¬
tásig tartó szociálpedagógusi feladatokkal, praktikus tanácsokkal, elméleti és
gyakorlati ismeretekkel látják el a leendő vagy a szakmájukat már gyakorló
szociälpedagögusokat.

A szakmai életutam bemutatása során jeleztem, hogy egy tanszéki kutatás¬
nak köszönhetően érdeklődésem a közösségfejlesztés felé terelődött. A közössé¬
gimunka-megközelítések közül elkezdtem a közösségi kapcsolatok elméletével
foglalkozni. A társadalmi egyenlőtlenségek közösségi kapcsolatokon keresztül
történő újratermelődésének elmélete alapján a következőkre lettem figyel¬
mes: amennyiben nem vesszük figyelembe az elméletben megfogalmazott tör¬
vényszerűségeket, akaratunkon kívül hozzájárulhatunk az egyenlőtlenségek
újratermelődéséhez. Ezért tartom nagyon fontosnak a közösségi kapcsolatok