OCR
10 ] Előszó csoport vezetése után, az egyik munkámnak köszönhetően közösségfejlesztéssel kezdtem el foglalkozni. Az esélynövelés nagyon fontos tevékenység számomra. A szociálpedagógus által működtetett munkaformák és módszerek speciális dinamikával használhatóak, és nagyon fontos, hogy a segítő szakember képes legyen ezeket a munkaformákat és módszereket az egyén, a csoport vagy a közösség igényeire alapozva variábilisan tervezni és használni. Egyik kutatásunk során - ahol a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésével foglalkoztunk infoakommunikációs technológiai (IKT) eszközök által biztosított felületek bevonásával - kerültem kapcsolatba a közösségi szociális segítés, a közösségi kapcsolatok felfogásának elméletével. Az IKT eszközökön keresztül megjelenő társas szerveződések, közösségek sajátosságainak vizsgálata során alakult ki bennem a szociálpedagógus közösségi kapcsolatok felfogásához illeszkedő elméleti konstruktum. Ez szintén segitette a szociälpedagögus-kepzesben megjelenő közösségi munkához tartozó modulok oktatását. A fentiek indokolták a cikkek beválogatását ebbe a könyvbe, amelyek az alábbi logika alapján fűzhetőek egy koherens egységgé. Az első cikk betekintést nyújt a szociálpedagógus által használt csoportmunka fogalmának meghatározásába és annak módszertanába. A pszichológia, pedagógia által használt, valamint a szociális munkában használt csoportmunka fogalmak sokszínűsége megnehezíti a szociálpedagógus által működtetett csoportok értelmezését. Amennyiben nem tudjuk megmondani annak a csoportmunkának a sajátosságait, amelyet a szociálpedagógus a szociális intervenciók során működtet, nagyon nehéz helyzetbe hozzuk a terepen dolgozó szakembert. A csoportmunka-felfogás mellett, képzőként az is elengedhetetlen számunkra, hogy képesek legyünk az oktatásban megjeleníteni a szociálpedagógiai csoportmunka módszertanát. Ennek köszönhetően a terepen dolgozó szakember adekvát módon lesz képes működtetni a szociális készségfejlesztő csoportokat. A módszertani ajánlások, a csoport szervezédésétél a lebonyolitásig tartó szociálpedagógusi feladatokkal, praktikus tanácsokkal, elméleti és gyakorlati ismeretekkel látják el a leendő vagy a szakmájukat már gyakorló szociälpedagögusokat. A szakmai életutam bemutatása során jeleztem, hogy egy tanszéki kutatásnak köszönhetően érdeklődésem a közösségfejlesztés felé terelődött. A közösségimunka-megközelítések közül elkezdtem a közösségi kapcsolatok elméletével foglalkozni. A társadalmi egyenlőtlenségek közösségi kapcsolatokon keresztül történő újratermelődésének elmélete alapján a következőkre lettem figyelmes: amennyiben nem vesszük figyelembe az elméletben megfogalmazott törvényszerűségeket, akaratunkon kívül hozzájárulhatunk az egyenlőtlenségek újratermelődéséhez. Ezért tartom nagyon fontosnak a közösségi kapcsolatok