OCR Output

Előszó

A szociálpedagógus-képzés egri története 1991-ig nyúlik vissza. Egy szakma
történetében 33 év rövidnek mondható, mégis állíthatjuk, hogy az azóta eltelt
idő alatt rengeteget fejlődött a hazai szociálpedagógiával kapcsolatos publikáci¬
ók sora. Magyarországon több felsőoktatási intézményben is zajlik szociálpeda¬
gógus-képzés, azonban az , egri iskola" meghatározó szerepet tölt be.

A frissen induló képzések egyik legfontosabb feladata kimunkálni azt a fel¬
fogást, amellyel képzésüket meghatározzák; továbbá körülírni a szakmát alap¬
vetően meghatározó elméleteket, transzdiszciplináris szemlélettel megalkotni
azt az elméleti konstruktumot, amely biztos alapját képezi az adott tudomány¬
területhez tartozó szakma professzionális művelésének. A szakszerű interven¬
ciók kivitelezéséhez nagyon fontos a módszertan. A szociálpedagógia egy olyan
gyakorlati, terepen végezhető professzió, amelynek művelője az egészséges sze¬
melyisegfejlödessel leirhatö - ugyanakkor adaptivitási nehézségekkel küzdő —
egyénekkel, csoportjaikkal, közösségeikkel dolgozik. Célcsoportja főleg a fiatal
korosztály, de a rendszerszemléletnek megfelelően nem tekinthetünk el a kép¬
zésben a fiatalokat körülvevő környezettől, kortárscsoportoktól és közössége¬
iktől sem. Fontos, hogy a szociálpedagógiai tevékenység célcsoportjai, kliensei
képessé váljanak az autonóm életvezetésre, a konstruktív megküzdésre.

Ez a kötet ékes bizonyítéka annak az iskolateremtő munkának, amely Eger¬
ben zajlik 33 éve. Nyolc egymással logikus egységbe rendeződő tanulmányt tar¬
talmaz, amelyek elméleti jellegű és módszertani ismeretekkel járulnak hozzá a
hazai szociálbpedagógus-képzés sikeréhez. Szerzőként mindig nagy jelentőséget
tulajdonítottam az elméleti megalapozottságú képzés mellett a módszertant,
annak sokszínű lehetőségeit felvonultató és használó ismeretátadásnak. Ezt
szem előtt tartva folyamatosan kapcsolatban voltam és vagyok a szociálpeda¬
gógia terepeivel. Így fejlődött bennem a csoportmunka és a közösségi munka
felfogása, illetve annak módszertani lehetősége is. Tudományos érdeklődésem¬
nek köszönhetően megalkottam azt a csoportfelfogást, amely a szociálpedagó¬
gusi kompetencia területébe esik, és igyekeztem az elméleti felfogásra alapozva
módszertani elveket is megfogalmazni a szociálpedagógiában használt csoport¬
munka megvalósításához. Több száz ifjúsági és felnőtt szociális készségfejlesztő