Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000163/0000

Élettörténeti társadalomkutatás. Elméleti és empirikus megközelítések

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bögre Zsuzsanna
Title (EN)
Biographical Social Research. Theoretical and empirical approaches
Field of science
Szociológia / Sociology (12846)
Series
Ars Sociologica
Type of publication
tanulmánykötet
022_000163/0033
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 34 [34]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000163/0033

OCR

32 Élettörténeti társadalomkutatás PARADIGMÁK MINIMUMA A BIOGRÁFIÁBAN A biográfiában lezajlott , pozitivizmus/posztpozitivizmus kontra konstruktivizmus/narrativizmus”-vita sok tanulsägot hozott abiogräfiakutatäs számára, amelyeket Ross (1997, 2005) foglalt össze. A szerző szerint a paradigmäk sokfélesége jótékony hatással volt a biográfia/önéletrajz módszerének tisztulására. Úgy vélte, a különböző paradigmák megjelenésének nyertese a narratív felfogás lett, s annak álláspontja elterjedt a szociológusok körében. Elterjedt a biográfiai módszerrel kutatók körében többek között, hogy téma feldolgozásakor nem magával a valósággal, hanem szöveggel dolgozunk (Pászka 2007; 2010). Ross szimbolikus megfogalmazásával élve, véget ért a biográfia naiv korszaka, az az illúzió, amely szerint az interjúalanyok az objektív igazságot mesélik el s ezzel a kutatók az objektív valóságot tárják fel. Ugyanakkor védelmébe vette a Bertaux-féle féltve őrzött , realitás igenis létezik"-elvet, amikor kijelentette, hogy mindenki számára létezik egy külső valóság, nem csak annak személyes konstrukciója. Hangsúlyozta, hogy minden önéletrajzíró, minden élettörténetet mesélő annak tudatában ír és beszél, hogy létezik számára egy külső világ, amelyet történetein keresztül tud megragadni. Ross (2005: 170) megfogalmazta a paradigmák közötti minimális kompromisszumot is. Ezek lényegében a pozitivista/posztpozitivista és a konstruktivista/narrativista álláspontok egymáshoz közelítéséből adódnak. 1. Az élettörténetet társadalmi-kulturális kontextusba kell lehorgonyozni. 2. A hitelességgel kapcsolatban nem tudjuk biztosan, hogy hiteles-e, amit elmondott az alanyunk egy kutatásban, vagy sem. Ezért fontos, hogy megvizsgáljuk, kinek a szempontjából hiteles egy szöveg: a mesélő vagy a hallgató (kutató) szempontjából. 3. A hitelességet megerősíti a reflexitás. Különböző szinten szólalhat meg egy történet, illetve különböző nézőpontok keverednek benne. Minél reflexívebben reagál egy szerző ezekre a rétegekre, annál hitelesebb lesz a kutatás. 4. Hogy mi az objektivitás (igazság) egy történetben, azt Ross szerint a referencialitás szempontjai alapján dönthetjük el. A kutató az állításokat vagy igaznak, vagy , csak" szimbolikusnak állítja be. Összességében megállapítható, hogy napjainkban egyszerre több tudományos paradigma él egymás mellett és egymással vetélkedve a társadalomtudományokban, így a szociológiában is. Minden paradigma önálló ontológiával, episztemológiával és módszertannal bír, amelyek különböznek egymástól. Az egymás mellett létezés következtében a különbségek fontosak ugyan, ugyanakkor láthatóan a paradigmák közeledésének is tanúi vagyunk a kvalitatív kutatásokban, így a biográfiában is. esetrekonstrukciót a hazai szociológiában, némi változtatással, a Kovács-Vajda (2002) szerzőpáros használta elsőként, majd őket követték tanítványaik (Németh 2015).

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.25 MB
Permalink to jpg
022_000163/0033.jpg
Permalink to ocr
022_000163/0033.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu