Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000163/0000

Élettörténeti társadalomkutatás. Elméleti és empirikus megközelítések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bögre Zsuzsanna
Cím (EN)
Biographical Social Research. Theoretical and empirical approaches
Tudományterület
Szociológia / Sociology (12846)
Sorozat
Ars Sociologica
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000163/0023
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 24 [24]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000163/0023

OCR

II. 2. Az élettörténeti módszer helye és szerepe a szociológiában Az élettörténetek tényeket és értékítéleteket tartalmazó szövegek, amelyek feldolgozása számos nézőpont szerint történhet. Röviden áttekintem azokat a paradigmákat, amelyek szerint kialakultak a különböző felfogások az élettörténetek értelmezésével kapcsolatban. Napjainkban a paradigmák egymás mellett élésének vagyunk tanúi, ezért nem kis fejtörést okozhat, hogy melyik utat válassza a kutató a szövegek feldolgozásakor. Először a biográfiakutatás történetével, nézőpontjainak változásaival, presztízsével, majd a marginalizálódásával és a társadalomtudományokba való visszatérésével foglalkozom. TUDOMÁNYOS PARADIGMÁK ÉS A KVALITATÍV KUTATÁS Napjainkban egyszerre több paradigma/tudományos szemléletmód , vetélkedik" egymással, olyanok, amelyek alapvetően meghatározzák a kutatók valósághoz fűződő viszonyát, módszertanát, elemzési technikáit (Guba-Lincoln 1994; Denzin-Lincoln 2011; Denzin-Lincoln 2017). Guba és Lincoln, a témában sokat hivatkozott szerzőpáros, 1994-ben még , csak" négy paradigma bemutatását tartották fontosnak: a pozitivista, posztpozivista, a kritikai elméletek és a konstruktivista szemléletmódokat (Guba-Linkoln, 1994). 2011-ben, az előbbi szerzők egy hasonló témájú tanulmányukban ezeket kiegészítették egy ötödikkel, amelyet reszveteli (participatory) paradigmänak neveztek el (Lincoln-Lynhamm-Guba 2011). 2017-ben a paradigmäkkal kapcsolatos elmeleti megfontoläsok olyan elágazásokról számolnak be, amelyek jelzik a világról vallott felfogások egyre sokszínűbbé válását. Talán nem túlzás a paradigmák dömpingjéről beszélni (Denzin-Lincoln 2017). A paradigmák számának gyarapodása megmutatja a valóságról való gondolkodásunk sokszínűségét s annak folyamatos változását. A fentebb hivatkozott Denzin és Lincoln által szerkesztett kutatási kézikönyvek arra ösztönzik a kvalitatív kutatókat, hogy tegyék világossá önmaguk és mások számára az egyes paradigmákhoz fűződő viszonyukat, írásaikban reflektáljanak szemléletmódjukra. Ugyanakkor hangsúlyozzák elvárásukatis, miszerint a kvalitatív

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1015.27 KB
Permalinkből jpg
022_000163/0023.jpg
Permalinkből OCR
022_000163/0023.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde