II. 2. Az élettörténeti módszer helye és szerepe
a szociológiában
Az élettörténetek tényeket és értékítéleteket tartalmazó szövegek, amelyek feldolgo¬
zása számos nézőpont szerint történhet. Röviden áttekintem azokat a paradigmákat,
amelyek szerint kialakultak a különböző felfogások az élettörténetek értelmezésével
kapcsolatban. Napjainkban a paradigmák egymás mellett élésének vagyunk tanúi,
ezért nem kis fejtörést okozhat, hogy melyik utat válassza a kutató a szövegek fel¬
dolgozásakor. Először a biográfiakutatás történetével, nézőpontjainak változásaival,
presztízsével, majd a marginalizálódásával és a társadalomtudományokba való
visszatérésével foglalkozom.
TUDOMÁNYOS PARADIGMÁK ÉS A KVALITATÍV KUTATÁS
Napjainkban egyszerre több paradigma/tudományos szemléletmód , vetélkedik"
egymással, olyanok, amelyek alapvetően meghatározzák a kutatók valósághoz
fűződő viszonyát, módszertanát, elemzési technikáit (Guba-Lincoln 1994;
Denzin-Lincoln 2011; Denzin-Lincoln 2017). Guba és Lincoln, a témában sokat
hivatkozott szerzőpáros, 1994-ben még , csak" négy paradigma bemutatását
tartották fontosnak: a pozitivista, posztpozivista, a kritikai elméletek és a konstruk¬
tivista szemléletmódokat (Guba-Linkoln, 1994). 2011-ben, az előbbi szerzők egy
hasonló témájú tanulmányukban ezeket kiegészítették egy ötödikkel, amelyet
reszveteli (participatory) paradigmänak neveztek el (Lincoln-Lynhamm-Guba
2011). 2017-ben a paradigmäkkal kapcsolatos elmeleti megfontoläsok olyan
elágazásokról számolnak be, amelyek jelzik a világról vallott felfogások egyre
sokszínűbbé válását. Talán nem túlzás a paradigmák dömpingjéről beszélni
(Denzin-Lincoln 2017).
A paradigmák számának gyarapodása megmutatja a valóságról való gondol¬
kodásunk sokszínűségét s annak folyamatos változását. A fentebb hivatkozott
Denzin és Lincoln által szerkesztett kutatási kézikönyvek arra ösztönzik a
kvalitatív kutatókat, hogy tegyék világossá önmaguk és mások számára az
egyes paradigmákhoz fűződő viszonyukat, írásaikban reflektáljanak szemlé¬
letmódjukra. Ugyanakkor hangsúlyozzák elvárásukatis, miszerint a kvalitatív