OCR Output

s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA +
Iskola — a legfőbb formális szocializációs színtér

A cigány gyermekek iskolai teljesítményének vizsgálatakor az esélyegyenlőség
tényleges megléte a releváns kérdés, nem csupán a jogi értelemben vett, deklarált
egyenlősége. A hátrányos helyzetű családok gazdasági nehézségei gyakran elle¬
hetetlenítik a támogató háttér biztosítását, ami korai iskolaelhagyáshoz és alacsony
iskolai végzettséghez vezethet. Ez a társadalmi struktúra újratermelődésének
ördögi körét erősíti. Az oktatási esélyegyenlőség csak akkor valósulhat meg, ha
az oktatáshoz való jog mellé a szükséges anyagi és strukturális feltételek is tár¬
sulnak. Ez csökkentheti a marginalizáció érzését, elősegítheti a közösségi befo¬
gadásukat és az iskolai sikerességet." A befogadó tanulási környezet kialakítá¬
sához elengedhetetlen a cigány közösségekről szóló pozitív narratívák
integrálása az oktatásba. A tananyagban ritkán jelennek meg cigány hősök, al¬
kotók vagy kulturális értékek, ami hozzájárul a negatív társadalmi percepciók
fennmaradásához. A cigány gyermekek gyakran már az iskolakezdéskor szem¬
besülnek azzal, hogy a többségi társadalom nem tekinti őket egyenrangúnak,
ami önbizalomhiányhoz, motivációvesztéshez és alacsony iskolai teljesítményhez
vezethet. A rasszista megnyilvánulások gyakran következmények nélkül marad¬
nak, a zaklatásra adott reakciókat pedig sokszor félreértelmezik. A diszkriminá¬
ció és a kirekesztés tapasztalata jelentősen rontja a tanulási esélyeket és a közös¬
ségi integráció lehetőségét." A cigány fiatalokat érintő szegregált oktatás
mértéke egyre növekszik, a gettósodó intézmények száma, ahol a cigány tanulók
száma 30-5096 közötti, csökken, de a gettóiskolák, vagyis az olyan oktatási-ne¬
velési intézmények száma, ahol a cigány tanulók mértéke 509 feletti, emelkedik.
Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének felmérése tükrében 2021-ben a cigány
tanulók 4496-a tanult szegregált oktatási körülmények között.

Érdemes megemlíteni a cigányokat érintő települési szegregációt és a ,white
flight" jelenséget is, amikor az iskolai mechanizmusokról gondolkodunk. Bár a
cigánytelepek jelentős részét korábban felszámolták, és a cigány családok beköl¬
töztek különböző falvakba, városokba, a többségi társadalom tagjai ezzel párhu¬
zamosan elvándoroltak ezekről a területekről. Ennek következtében újabb,
többségében cigányok által lakott városrészek, utcák, szegregátumok alakultak
ki. Mivel a családok általában a lakóhelyükhöz legközelebbi iskolába íratják

4 Ioana Roman: Gypsies integration — Education for all, Procedia - Social and Behavioral Sciences,
2013/76, 718—719.

15 Abbie Kirkby -— Emma Whitcombe — Emma Nuttall: Education inequalities facing Gypsies, Roma
and Travellers in England, November 2023, Friends, Families & Travellers, 5—7; Gwynedd Lloyd
— Gillean McCluskey: Education and Gypsies/Travellers: ‘contradictions and significant silences’,
International Journal of Inclusive Education, 2008/4, 335-337.

+ 15 +