Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000158/0000

Fiatal kutatóink II. Az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program a Károlin, 2024/2025

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Balogh Péter, Bandor Zoltán, Bödő Krisztián, Csík Ádám Lajos, Dauner Bernát, Dorang Zsanett, Ipolyi Dóra, Kalauz Boróka Petra, Kovács Noémi, Mátyás Anna Réka, Mérész Anna, Páll László, Péntek Dániel Gábor, Prontvai Vera, Szabó Karina Brenda, Szabó Panni Luca, Szabó Szilárd Ferdinánd, Székely Botond Márk, Széll Veronika, Sziládi Levente Szabolcs, Tikász Ábel, Timári Krisztián Attila, Török Csanád, Veres Ábel Áron, Zatykó Zsófia
Title (EN)
Our Young Researchers II. The University Research Scholarship Program at Károli, 2024/2025
Field of science
Jogtudomány / Law (12870), Teológia / Theology (13036), Történettudomány / History (12970)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000158/0016
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 17 [17]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000158/0016

OCR

s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA + Iskola — a legfőbb formális szocializációs színtér A cigány gyermekek iskolai teljesítményének vizsgálatakor az esélyegyenlőség tényleges megléte a releváns kérdés, nem csupán a jogi értelemben vett, deklarált egyenlősége. A hátrányos helyzetű családok gazdasági nehézségei gyakran ellehetetlenítik a támogató háttér biztosítását, ami korai iskolaelhagyáshoz és alacsony iskolai végzettséghez vezethet. Ez a társadalmi struktúra újratermelődésének ördögi körét erősíti. Az oktatási esélyegyenlőség csak akkor valósulhat meg, ha az oktatáshoz való jog mellé a szükséges anyagi és strukturális feltételek is társulnak. Ez csökkentheti a marginalizáció érzését, elősegítheti a közösségi befogadásukat és az iskolai sikerességet." A befogadó tanulási környezet kialakításához elengedhetetlen a cigány közösségekről szóló pozitív narratívák integrálása az oktatásba. A tananyagban ritkán jelennek meg cigány hősök, alkotók vagy kulturális értékek, ami hozzájárul a negatív társadalmi percepciók fennmaradásához. A cigány gyermekek gyakran már az iskolakezdéskor szembesülnek azzal, hogy a többségi társadalom nem tekinti őket egyenrangúnak, ami önbizalomhiányhoz, motivációvesztéshez és alacsony iskolai teljesítményhez vezethet. A rasszista megnyilvánulások gyakran következmények nélkül maradnak, a zaklatásra adott reakciókat pedig sokszor félreértelmezik. A diszkrimináció és a kirekesztés tapasztalata jelentősen rontja a tanulási esélyeket és a közösségi integráció lehetőségét." A cigány fiatalokat érintő szegregált oktatás mértéke egyre növekszik, a gettósodó intézmények száma, ahol a cigány tanulók száma 30-5096 közötti, csökken, de a gettóiskolák, vagyis az olyan oktatási-nevelési intézmények száma, ahol a cigány tanulók mértéke 509 feletti, emelkedik. Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének felmérése tükrében 2021-ben a cigány tanulók 4496-a tanult szegregált oktatási körülmények között. Érdemes megemlíteni a cigányokat érintő települési szegregációt és a ,white flight" jelenséget is, amikor az iskolai mechanizmusokról gondolkodunk. Bár a cigánytelepek jelentős részét korábban felszámolták, és a cigány családok beköltöztek különböző falvakba, városokba, a többségi társadalom tagjai ezzel párhuzamosan elvándoroltak ezekről a területekről. Ennek következtében újabb, többségében cigányok által lakott városrészek, utcák, szegregátumok alakultak ki. Mivel a családok általában a lakóhelyükhöz legközelebbi iskolába íratják 4 Ioana Roman: Gypsies integration — Education for all, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2013/76, 718—719. 15 Abbie Kirkby -— Emma Whitcombe — Emma Nuttall: Education inequalities facing Gypsies, Roma and Travellers in England, November 2023, Friends, Families & Travellers, 5—7; Gwynedd Lloyd — Gillean McCluskey: Education and Gypsies/Travellers: ‘contradictions and significant silences’, International Journal of Inclusive Education, 2008/4, 335-337. + 15 +

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.26 MB
Permalink zum JPG
022_000158/0016.jpg
Permalink zur OCR
022_000158/0016.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu