OCR
s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA + Iskola — a legfőbb formális szocializációs színtér A cigány gyermekek iskolai teljesítményének vizsgálatakor az esélyegyenlőség tényleges megléte a releváns kérdés, nem csupán a jogi értelemben vett, deklarált egyenlősége. A hátrányos helyzetű családok gazdasági nehézségei gyakran ellehetetlenítik a támogató háttér biztosítását, ami korai iskolaelhagyáshoz és alacsony iskolai végzettséghez vezethet. Ez a társadalmi struktúra újratermelődésének ördögi körét erősíti. Az oktatási esélyegyenlőség csak akkor valósulhat meg, ha az oktatáshoz való jog mellé a szükséges anyagi és strukturális feltételek is társulnak. Ez csökkentheti a marginalizáció érzését, elősegítheti a közösségi befogadásukat és az iskolai sikerességet." A befogadó tanulási környezet kialakításához elengedhetetlen a cigány közösségekről szóló pozitív narratívák integrálása az oktatásba. A tananyagban ritkán jelennek meg cigány hősök, alkotók vagy kulturális értékek, ami hozzájárul a negatív társadalmi percepciók fennmaradásához. A cigány gyermekek gyakran már az iskolakezdéskor szembesülnek azzal, hogy a többségi társadalom nem tekinti őket egyenrangúnak, ami önbizalomhiányhoz, motivációvesztéshez és alacsony iskolai teljesítményhez vezethet. A rasszista megnyilvánulások gyakran következmények nélkül maradnak, a zaklatásra adott reakciókat pedig sokszor félreértelmezik. A diszkrimináció és a kirekesztés tapasztalata jelentősen rontja a tanulási esélyeket és a közösségi integráció lehetőségét." A cigány fiatalokat érintő szegregált oktatás mértéke egyre növekszik, a gettósodó intézmények száma, ahol a cigány tanulók száma 30-5096 közötti, csökken, de a gettóiskolák, vagyis az olyan oktatási-nevelési intézmények száma, ahol a cigány tanulók mértéke 509 feletti, emelkedik. Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének felmérése tükrében 2021-ben a cigány tanulók 4496-a tanult szegregált oktatási körülmények között. Érdemes megemlíteni a cigányokat érintő települési szegregációt és a ,white flight" jelenséget is, amikor az iskolai mechanizmusokról gondolkodunk. Bár a cigánytelepek jelentős részét korábban felszámolták, és a cigány családok beköltöztek különböző falvakba, városokba, a többségi társadalom tagjai ezzel párhuzamosan elvándoroltak ezekről a területekről. Ennek következtében újabb, többségében cigányok által lakott városrészek, utcák, szegregátumok alakultak ki. Mivel a családok általában a lakóhelyükhöz legközelebbi iskolába íratják 4 Ioana Roman: Gypsies integration — Education for all, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2013/76, 718—719. 15 Abbie Kirkby -— Emma Whitcombe — Emma Nuttall: Education inequalities facing Gypsies, Roma and Travellers in England, November 2023, Friends, Families & Travellers, 5—7; Gwynedd Lloyd — Gillean McCluskey: Education and Gypsies/Travellers: ‘contradictions and significant silences’, International Journal of Inclusive Education, 2008/4, 335-337. + 15 +