OCR Output

CSEPREGI ZOLTÁN

informátorok külön képzésével Francke az intézményes tanárképzés megszerve¬
zésére tett lépéseket."

A Királyi Paedagogium

Az igaz kereszténység alapjai mellett a [diákok] latin, görög, héber és francia
nyelvben szereznek készséget, valamint jó német fogalmazásban, mellette szép¬
1709 írásban; hasonlóképpen számtanban, földrajzban, kronológiában, történelemben,
geometriában, asztronómiában, zenében, botanikában és az anatómia mellett az
orvostudomány legfontosabb alapismereteiben.

Van valami köze a Paedagogiumnak ezekhez az iskolákhoz? — Válasz: A Paeda¬
gogium, noha közvetlenül az árvaház igazgatója alá tartozik, mind helyileg, mind
szervezetét tekintve el van különítve, és abban különbözik az árvaház latin iskolá¬
jától, hogy olyan szülők számára hozták létre, akik jelentősen szeretnének költeni
gyermekeikre, és ezeknek jobb nevelést szánnak. NB: Néhányuk ellátása 200 tal¬
lért, másoké 300—500 birodalmi tallért emészt föl.

1720

A Királyi Paedagogium a következőkből áll: az igazgató (]. H. Freyer) és családja:
1727 9; a matematikus és családja: 13; rendes tanárok: 18; rendkívüli tanárok: 8; segéd¬
tanítók: 10; diákok: 82; személyzet, felügyelőnők stb. 12; összesen 152 fő.

A hallei intézmények nemcsak hogy királyi privilégiumokban részesültek, hanem
valóságos politikai , hátszél" biztosította az állandóan magas tanár- és diáklétszámot.
Így az árvaház volt informátorai elsőbbséget élveztek a tanári és lelkészi állások
betöltése során, hasonlóképpen a Halléban végzett teológusok a tábori prédiká¬
torok kinevezésekor. A Paedagogium végzősei pedig a porosz állami hivatalokban
számíthattak előnyökre."

A magyarországi és erdélyi diákok szempontjából különösen két találmány tette
az intézményt vonzóvá: a menza (Freitisch)? és az informátori rendszer." Az előbbi
csak annyi kommentárt igényel, hogy hazai vagy birodalmi patrónusok hiányában
a pénztelen lutheránus diák — néhány kisebb wittenbergi és greifswaldi ösztöndíj
mellett — csak két helyen számíthatott ingyenes megélhetésre: a tübingeni Szift la¬
kójaként? vagy hallei Freitischlerként.

18 FRANCKE [1709] 1994, 185—186., 451—4.52. o.

D HINRICHS 1971, 26-29., 155-162. 0.; MÜLLER-BAHLKE 2001.

20 FRANCKE [1709] 1994, 206., 452. 0. VÖ. FRANCKE 1722.

2 Az ,informätor” szó korabeli jelentése: "tanár, tanító, nevelő, korrepetitor.
2 GÉMES 2003, 115—124.. O.