OCR Output

4.2. A KÖZÖSSÉG MEGALAKULÁSÁHOZ VEZETŐ NÉGY MOZZANAT ® 6l

magát a találkozás hatása alól. Bár folytatta az ivást, azokban a napokban
ellátogatott a New York-i 23. utcába, a Kálvária Episzkopális Misszióba.!?
Végül 1934 decemberében újabb elhatározástól fűtve, negyedszer is befeküdt
a Towns kórházba. Kórházi szobája magányában, teljes tehetetlenségében és
kétségbeesésében azt kiáltotta: , Ha van Isten, mutatkozzon meg!" Ekkor érte
az a spirituális élmény, amelyet a Közösség alapításához vezető harmadik
mozzanatként emlegetnek.

A szobámat hirtelen leírhatatlanul fehér fény árasztotta el. Elmondha¬
tatlan extázis vett erőt rajtam. [...] Ezután lelki szemeimmel megláttam
egy hegyet. A hegytetőn álltam, és erős szél fújt. Szél, de nem levegő,
hanem szellem süvített körülöttem. Erős volt és tiszta, és átsöpört rajtam.
És ekkor belém hasított egy gondolat: sSzabad ember vagy.«” (Alcoholics
Anonymous 2010c: 121-122.)

Bill nem volt egészen biztos abban, hogy nem őrült-e meg, Dr. Silkworthnek
kellett efelől biztosítania. Néhány nap múlva élménye további megerősítést
nyert, amikor Ebby bevitte neki William James The Varieties of Religious Ex¬
perience (A vallasos élmény változatai) című könyvét. James pragmatikus érve,
mely szerint a spirituális éhlmények annyiban mindenképpen valóságosnak
tekinthetők, amennyiben hatni képesek átélőik életére, meggyőzte ezen
élmények - s ezzel a sajátja — valóságosságáról. A könyv segítségével felfedezte
továbbá, hogy a vallásos élmények sokfélesége mögött gyakori közös vonás a
megelőzőleg fellépő végső kétségbeesés és összeomlás, a vereség beismerése,
illetve egy Felsőbb Erőhöz fordulás. Megrázó felismerés volt ez Bill számára,
mivel úgy látta, hogy pontosan ez történt vele. A későbbiekben Bill Jamest
jelképesen az Anonim Alkoholisták egyik alapítójának nevezte (Alcoholics
Anonymous 2010a: 68.; 2010c: 124-125.; Thomsen 1999: 208.; James 2008).

Bill W. valóban nem ivott többé élete hátralévő részében. Spirituális él¬
ményét követően azon morfondírozott, hogy a Dr. Silkworthtől és Ebbytől
tanultak alapján milyen sok alkoholistán lehetne segíteni. Mint írta, , lánc¬
reakciót indíthatnánk be, hogy létrehozzuk az alkoholisták egyre növekvő
Közösségét, és feladatunk az lenne, hogy meglátogatunk más, még mindig
szenvedő részegeseket és megszabadítjuk őket" (Alcoholics Anonymous
2010c: 126.). A kórházból való kikerülése utáni hónapokban az Oxford
Csoport tagjaként lázasan igyekezett más alkoholistákon segíteni, különö¬
sen a Kálvária Misszióban, illetve a Towns kórházban. Nem tudott ugyan
egyetlen pártfogoltjával sem tartós sikert elérni, számottevő eredmény volt
azonban, hogy ő maga józan maradt. Úgy tűnt, hogy az Oxford Csoporttól
tanult önzetlen adás elve legalább neki segített. Azonban, mint Dr. Silkworth

13 A Misszió a lecsúszott embereket segítette, s az Oxford Csoport helyi vezetője, Samuel
Shoemaker tiszteletes irányítása alatt álló Kálvária Templomhoz tartozott.