OCR Output

A könyvtárak változása a Magyar Királyságban és Erdélyben

Egy tudományos szakkönyvtár megalapításának
előzményei és lehetősége:
a Tudös Tärsasag és könyvtára"

Illik, ha mondandónk megfogalmazása előtt definiáljuk, hogy azokon a kifejezése¬
ken, amelyeket használni fogunk, mit is értünk. A , szakkönyvtár" könyvtártípusként
való megnevezéséhez hosszú történetet kell elmondani. Amennyiben a XXI. századi
könyvtári szakirodalomnak a könyvtártípusokat megnevező gyakorlatából indulunk
ki, bizonnyal sok megmagyaráznivaló van egy-egy történeti korszakot bemutatandó.

A 2023 decemberében, Prágában rendezett könyvtártörténeti konferencián az
egyik közösen megfogalmazott állítás szerint ,iskolai könyvtár"-nak a protestáns
reformációig nem nevezhetjük egyik gyűjteményt sem." Ezek szerint az ,iskolai
könyvtár" elnevezés egy olyan gyűjteményt sejtet, amelyik szorosan az iskolában ok¬
tatott tárgyakra koncentrál, mint intézmény az ott tanulók és az ott tanítók mun¬
káját segíti. Egy ilyen állítás megfogalmazása persze egy elvi állásfoglalás, hiszen a
gyakorlatban sehol Európában nem létezett olyan iskolában lévő könyvtár, amelyet a
nulláról, előzmények nélkül alapítottak volna a XVI. században. Ha pedig nem volt
intézményi előzménye, akkor a könyvállományát biztosan magánkönyvtárak adomá¬
nyozásával alapozták meg, ami magától értetődően tematikusan nem csupán az in¬
tézményi célkitűzéseket követi.

Vajon a középkori egyetemek könyvtárai ,szakkönyvtár"-nak minősülnek-e? Sok
tekintetben igen, azonban a történeti gyakorlat sehol sem ismer kizárólag szűk kari,
vagy éppen kollégiumi tematikus gyűjteményt." Az egyes szakmákhoz tartozó sze¬
mélyek szakmaspecifikus könyvei nem értelmezhetők szakkönyvtárként, hiszen ez
egy intézményi kategória. A könyvtártípus megjelölés mai értelmezésében igazából a
tudományos művek olyan válogatásával létrejött gyűjteményét jelenti, amelyet jellem¬
zően, többségében az intézményben folyó tudományos kutatótevékenység segítésére
hoztak létre. Tematikus összetétele tükrözi az intézményben folyó kutatási tevékeny¬
ség jellegét." A nemzetközi szemlélet szerint a X VII. század utolsó harmadában vett

07 Eza fejezet a Monox 2017 és Monox 2023 tovabbirt vältozata.

128 University and School Libraries in East Central Europe in the Pre-Modern-Period: Forms of Appearance,
Development, Usage — Prague, 14.-15. 11. 2023.

29 Vö. Krämer 1989-1991., vö. Rapp-EmBAcH, hrsg., Zur Erforschung..., 2009. Läsd az itäliai közepkori

könyvtärak katalögusainak korpuszät: Repertorio di inventari e cataloghi di biblioteche medievali dal secolo VI al

1520 (RICABIM), amely a Biblioteche e archivi sorozat részeként jelenik meg törteneti régiénként, a Societä

Internazionale per lo Studio del Medioevo Latino szellemi irányításával Firenzében, az Edizioni del Galluzzo gon¬

dozásában 2009-től.

A selmecbányai Bergschule, a Bányászati Akadémia elődje megalapításakor (1735) a könyvtár első korszakában

valóban az oktatási célt szolgáló könyvanyagot válogattak össze (lásd HILLER 1975; ZsAmsokı 1976).

130

32