mondták: Mester, tudjuk, hogy igaz vagy, és az Isten útját igazán tanítod,
és nem törődsz senkivel, mert embereknek személyére nem nézel. Mondd
meg azért nekünk, mit gondolsz: Szabad-é a császárnak adót fizetnünk,
vagy nem? Jézus pedig ismervén az ő álnokságukat, mondta: Mit kísért¬
gettek engem, képmutatók? Mutassátok nekem az adópénzt! Azok pedig
odavittek neki egy dénárt. És mondta nekik: Kié ez a kép és ez a felírás?
Mondták néki: A császáré. Akkor mondta nekik: Adjátok meg azért ami
császáré, a császárnak, és ami az Istené, az Istennek."
A legismertebb olvasat szerint a Mester itt példát mutat, arra készteti a
keresztény embert, hogy példás állampolgár legyen, aki megadja azt
a császárnak, ami megilleti, és persze Istennek is azt, ami őt megilleti.
Tehát megfizeti az államnak az adót, és megadja Istennek is, ami neki
jár, például a tizedet. A derék polgár eközben természetesen semmit
sem kérdez, semmit sem firtat, nem érdekli a világi vagy az egyházi
felsőség mibenléte, működése, mert tudomást sem vesz a politikáról
és a közügyekről, mint már Tertullianus is megmondta: , nec ulla magis
res aliena quam publica” — , semmi sem áll távolabb tőlem, mint a
közügyek".
Ezzel az értelmezéssel szemben azonban kételyek is felmerülhetnek.
Először is, az elbeszélő nyilvánvalóan utal arra, hogy a farizeusok a
Heródes-pártiakkal szövetkezve jöttek a Mesterhez, azzal a céllal, hogy
politikai csapdába ejtsék. A csapda klasszikusan abban áll, hogy akár
igennel, akár nemmel felel a kérdezett, mindkét esetben rosszul jár,
politikai szempontból is bevádolható lesz: ha igennel válaszol, azért,
mert tiszteli Róma uralmát, és ezzel elárulja a zsidóságot, amelyet a
birodalom elnyomás alatt tart, ha pedig nemmel felel, akkor azért,
mert ezzel engedetlenséget, lázadást manifesztál az erőszakos idegen
uralommal szemben. A császárnak való adófizetést firtató kérdés után
azonban először is a pénzérme szemügyre vételére kerül sor (Mt 22,19-—
21): , Mutassátok nekem az adópénzt! Azok pedig odavittek neki egy
dénárt. És mondta nekik: Kié ez a kép és ez a felírás? Mondták néki:
A császáré." Majd erre hangzik el a válasz: , Akkor mondta nekik:
Adjátok meg azért ami császáré, a császárnak, és ami az Istené, az
Istennek."
A Római Birodalom dénárján az uralkodó császár képe volt látható,
történetesen Tiberiusé. Azaz még a császárok között is egy trónbitorló,