OCR Output

PÉNZ

világvallást jellemzik, nemcsak a kereszténységet, és nyilvánvalóan
nem működnek a gyakorlatban.

Ámde milyen értelemben nevezhető úrnak a pénz? Vajon valamiféle
démonikus erőt tulajdonít neki az Írás? Vagy mindenekelőtt arra mutat
rá, hogy a pénz olyan világnyelv, amelyik szükségképpen nem fér össze
azzal a nyelvvel, amelyet Isten országában beszélnek? Mivel akarva¬
akaratlanul uralja a világban való létünket, politikai, hatalmi és szoci¬
ális értelemben egyaránt? Erre vonatkozólag találunk néhány olyan
történetet is az Újtestamentumban, amely az általános etika horizont¬
ján túllépve sokkal inkább arra keresi a választ, mi is voltaképpen a
pénz, s mi az, ami többé teszi puszta fizetőeszköznél.

Az egyik ilyen, látszólag még az etikai keretek között elhelyezkedő
történet , Az özvegyasszony két fillére?" (Mk 12,41-44, Lk 21,1-4),
amelyben Jézus leül a templomi persellyel szemben, és figyelni kezdi,
ki mit vet bele. Sok gazdag ember sokat dob bele. Egy özvegyasszony
pedig csupán két fillért. Miközben a gazdagok nagylelkűségére Jézus
nem reflektál, megdöbben az özvegyasszony tettén: , minden vagyo¬
nát, amije volt, odavetette? (Lk 21,4). Chesterton szerint „a gazda¬
gok között még véletlenül sem találsz igazi nagyvonalú embert. Lehet,
hogy odaadják a pénzüket, de saját magukat sosem adják. Egoisták,
bezárkózottak, olyanok, mint a kiszáradt csontok". Ezzel szemben
az özvegyasszony elég eszes volt ahhoz, hogy megértse: az Istenhez
való viszonyban csak minden vagy semmi létezik, s a perselybe vetett
egész vagyona ennek volt a kifejezése. A szegény özvegy ellenpéldája
az istenfélő és morálisan talán valóban feddhetetlen gazdag ifjú, akinek
Jézus ezt mondja: , Egy fogyatkozásod van: eredj el, add el minden
vagyonodat, és add a szegényeknek” (Mk 10,21). Az Istennel való
barátság nem ismer fenntartásokat. A kérdés mindig minden vagy
semmi: csak a teljes ember léphet be Isten országába, és nem cipelheti
magával oda a vagyonát, a rokonait vagy egyebét.

Ezekben a fentebb idézett történetekben azonban még rejtve maradt
a pénz természetének a bibliai szemlélete, s hogy közelebb jussunk
hozzá, két másik történetet is el kell olvasnunk. Mt 22,15-22 az
„Az adöpenz” cimen ismert:

„Ekkor a farizeusok elmenven, tanäcsot tartottak, hogy szöval ejtsek öt
tőrbe. És elküldték hozzá a tanítványokat a Heródes-pártiakkal, akik ezt

39